Geen KLM-bus, doch één der eerste bussen van C. H. van Oeveren, die af en toe de dienst Zierikzee-Haamstede
Vliegveld verzorgde. De heer van Oeveren staat boven op de bus om de koffers te lossen. Dat de mode lang u>as in
die tijd is overduidelijk.
Frits Koolhoven) 4. Op 4 juli begon de K.L.M. de dienstregeling officieel uit te voeren en in
de 2 maanden daaraan voorafgaande proefperiode werden 400 passagiers vervoerd en te
vens 1184 kg. kranten. Het eerste ongeluk op het vliegveld Haamstede gebeurde op 30 april
van dat jaartoen een militair toestel, een Fokker C.V., over de kop sloeg. De vlieger, 1ste
luitenant Verwijs, bleef ongedeerd; de waarnemer bleef geruime tijd bewusteloos, doch
kwam weer bij.
In 1932 werd de dienst doorgetrokken naar Vlissingen en werd Haamstede opgenomen in
de Grote Nederlandse Rondvlucht, waaraan 16 toestellen deelnamen. De leiding was in han
den van dhr. I. A. Aler. Toch ontstonden er moeilijkheden: het terrein werd te klein bevon
den en er moest 12 ha. bijkomen. Kosten egaliseren f 4000,- en de „Vennoot" was bereid
om weer grond af te staan. In totaal was het vliegveld nu 30 ha. groot en de gemeente kon
dit voor 6 jaar huren met optie op koop voor f 1000,- per jaar. Burgemeester Röell beijver
de zich uitermate om de K.L.M. - dienst te behouden, vooral omdat in 1932 meer dan 1400
passagiers werden vervoerd en 2700 kg. goederen, waaronder urgente geneesmiddelen.
Een garantiefonds moest ingesteld worden om meer financiële zekerheid te hebben en de
meeste gemeenten op het eiland deden mede. Zierikzee steunde met f 250,-, Burgh f 75,-,
Serooskerke f 5,-. Andere gemeenten zaten hiertussen, doch Ellemeet, Eikerzee, Drei-
schor, Noordgouwe, Brouwershaven, Bruinisse en Duivendijke gaven niets.
In 1933 werd Haamstede weer aangedaan door de Nederlandse Rondvlucht met 35 toestel-
102