bij de gasfabriek te Zierikzee. De toestellen waren afkomstig van een grote groep die Leu
ven in België had gebombardeerd.
Nog eenmaal kwam het vliegveld in het nieuws en wel tijdens het vervoer van de luchtlan
dingstroepen naar Arnhem op 17 en 18 september. Over Schouwen vlogen op de eerste dag
1000 DC 3's met 1000 zweefvliegtuigen daarachter en op 18 september 1600 transport
toestellen met 1200 „gliders". Een DC 3 werd door Duits afweergeschut aangeschoten en
maakte een noodlanding op het vliegveld. Het toestel is daarbij op een mijn gereden en bij
na geheel vernield. Van de bemanning vonden er twee de dood, de anderen werden krijgs
gevangen gemaakt.
Na de bevrijding in 1945 bleef het vliegveld een troosteloze boel, vol brede sloten en on
kruid. De Duitsers hadden, nadat ze krijgsgevangen waren gemaakt, de mijnen eruitge-
haald. Bij het havenhoofd van Zierikzee werden ze met landingsboten in de Oosterschelde
gedumpt. Niemand bekommerde zich nog over de vliegweide en het werd een broedplaats
voor talrijke vogels, waarvan kieviten de meest geziene warén. Pas in 1953 kwam ze weer in
de belangstelling, doordat de ramp alle verbindingen met Schouwen-Duiveland had stilge
legd. Niemand wist wanneer de dijken weer dicht zouden zijn en daarom werd besloten dat
Rijkswaterstaat zo snel mogelijk een verharde startbaan aan zou leggen van 630 meter lang
en 30 meter breed. In recordtempo werd dit werk voltooid, doch de Rijksluchtvaartdienst
keurde de baan af. Waarom is niet bekend, maar er werd gefluisterd dat jaloersheid op Wa
terstaat de oorzaak was. Er is bijna geen gebruik van gemaakt, behoudens veel later tijdens
ijsgang in het Zijpe (1962-1963), toen DC Ill's (Dakota's) enkele vluchten maakten om post
op te halen en te brengen.
In 1955 werd er veel gepraat over de toen overal in zwang zijnde zweefvliegsport. Zo ook in
de Westhoek en twee enthousiastelingen, de heren C. van Oord uit Haamstede en T. B. v.d.
Straaten uit Zierikzee, polsten andere bekenden. Op 12 juni werd een voorlopig bestuur be
noemd, dat bestond uit de heren T. B. v.d. Straaten, voorz., B. J. Franke, 2e voorz.
R. F. C. Schippers, seer., P. J. Volkers, penn. en de leden C. van Oord, J. J. v.d. Ende, C.
Kooman en C. Dijkman. De naam van de in principe opgerichte club was Zeeuwse Aero
Club. Overal vandaan kregen ze adhesie-betuigingen, vooral van Schouwen-Duiveland, Mid
delburg, Vlissingen en Zuid-Beveland. Natuurlijk stond burgemeester Röell volledig achter
de vliegplannen van de club. In hotel Bom werd de vliegclub op 14 juli van dat jaar definitief
opgericht met dezelfde voormannen behalve Schippers, die werd vervangen door de heer A.
Timmerman en Van Oord, waarvoor P. Hanse in de plaats kwam. Dit alles na een grote
vliegdemonstratie op 30 juni met o.a. crazy-flying door de heer Bruijs met de P.H. - U.C.T.
Er waren 1500 betalende bezoekers, die zowel het motorvliegen (waarvoor een speciale ver
gunning aangevraagd moest worden) als het zweefvliegen met aandacht bekeken en zelf
ook af en toe een tochtje meemaakten. Ook op 1 juli ging de demonstratie door en in totaal
gaven zich 38 leden op voor de zweefvliegclub. Gedurende beide dagen werden 143 starts
gemaakt met de zweeftoestellen en 48 motorvluchten. Burgemeester Röell was, hoe kon het
ook anders, natuurlijk op het vliegveld aanwezig en deelde mede dat Rijkswaterstaat het
vliegveld geheel zou herstellen en opnieuw inzaaien. Wederopbouw zou de kosten vergoe
den. In datzelfde jaar werden 100 officieren en manschappen uit Gilze - Rijen afkomstig, tij
delijk in tenten op het vliegveld ondergebracht in verband met voorbereidingen voor een
grote oefening.
Even gloorde het weer aan de vlieghemel boven Haamstede, toen in februari 1957 mede
werking werd gevraagd door Aero Ypenburg met Schreiner en Schuller Air Activities van de
gemeente Haamstede voor een in te stellen luchtverbinding Rotterdam - Axel met tussen-
113