derlinge besprekingen te houden ter verbetering van het vak en de samenwerking te bevor
deren, aldus art. 1 van het reglement. Door deze vereniging zijn ook de tarieven op
Schouwen-Duiveland wat betreft de wagenmakerij gestandaardiseerd.
Enkele bladzijden uit het tarievenboekje van het Wagenmakersbedrijf voor Schouwen en Duiveland" uit het jaar
1919.
Dat ook de wagenmakerij problemen had in bepaalde perioden spreekt uit de volgende ta
rieven: complete nieuwe boerenwagen met4-duims velgen in 1915 f 160,-; in 1919 f 360,--
in 1926 f 335,-; in 1930 f 300,-. Een eenheidswagen kostte toen f 250,-.
Wanneer de boer eenmaal onder geklaag dat de wagenmaker veel te duur was, een bepaal
de prijs had afgesproken, werd er verder niet meer over het tarief gesproken; de wagenma
ker deed zijn best om een degelijk stuk werk af te leveren. Kwaliteit was een erezaak voor de
ambachtsman en dat deze probeerde zijn ziel in het werk te leggen bleek uit tal van kleine
versieringen, aangebracht op de wagens, zoals het steekwerk, dat overal nauwkeurig en
symmetrisch op de wagen is te vinden. Zelfs aan de voor- en achterzijde van de bodemplank
kan men eenvoudig steekwerk vinden. Dat ook de smid liefde voor zijn vak had, was wel aan
het ijzerwerk te zien, van sommige dingen wist hij fraaie stukjes smeedwerk te creëren.
Dat de Zeeuwse wagen veel soberder was en niet het fraaie snij- en steekwerk had van de
Hollandse wagen komt min of meer door verschil in functie, bodemgesteldheid en mentali-
24