Trouwens, de Roomsen gaven daartoe ook aanleiding. Bij het bekend worden van de brand kon de „fijn Katholieke" Mouritz Tachi, winkelier in het pand Kraanplein wijk D nr. 442 (thans Kraanplein 6), een „genoegelijken lach" niet onderdrukken (11). De Rooms-Katholieken beweerden dat de Grote kerk hen afgenomen was. In het dagblad „De Noord-Brabander", uitgegeven in 's-Hertogenbosch, verscheen kort na de brand een ingezonden stuk van een onbekende uit Zierikzee. Hierin schreef hij onder andere over de „voormalige R. C. Hoofdkerk" en over de periode „vóór dat zij den katholijken werd ont nomen". De Zierikzeesche Courant nam het stuk over in haar nummer van 30 oktober en wees de onbekende stadsgenoot terecht en verklaarde dat de kerk „in plaats van ontnomen te zijn, de overblijvende aanspraak op dat gebouw, in het jaar 1799, bij verkoop aan diezelf de Hervormden is overgedragen". Mr. J. Berman deed het nog eens stevig over in een bro chure over de Sint Lievensmonsterkerk, die in 1834 verscheen en waarin hij 5¥2 blz. besteedt aan de vermeende pretenties van de Roomsen. Bij de scheiding van kerk en staat had de Rooms-Katholieke parochie bij akte van 5 december 1798 tegen betaling afgezien van alle rechten op de Grote Kerk (12). Brochures J. A. M. W. Ie Sage ten Broek (13), boekhandelaar te Alkmaar, vatte het plan op tot uitgave van twee platen van de kerk vóór en na de brand, met een beschrijving. Dit initiatief werd vrijwel onmiddellijk gevolgd door J. van de Velde Olivier, boekhandelaar in Zierikzee, die zijn publiek een boekje met vier platen aanbood. Beide uitgevers zegden de opbrengst toe Het exterieur van de kerk direkt na de brand. Duidelijk is te zien dat de muren nog vrij goed in tact waren. Litho door J. D. Steuerwald naar een tekening door D. J. Cramer. (Streekarchivariaat Schouwen-Duiveland en Sint Phi- lipsland, Gemeente Zierikzee, Historisch-topografische atlas). 61

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1982 | | pagina 63