Oosterlandsche Vliegdag.
WOENSDAG 26 Juli 1911.
Vlucht van HENRI BAKKER met passagier.
Vlucht voor tijdrecord,
iot minstons 400 M. hoogte.
EERSTE VLUCHT ten 3'/2 uur.
Ballon-Wedstrijd!
Matinóo en Conoert door „Oosterland's Fanfare",
Kormcsso ei' óté. - Avondfeest
m~ GROOT VUURWERK!
Uitspanning voor rijtuigen, auto-garage, bergplaats voor
rijwiolen op het terrein.
Aanmelding van passagiers bij den Voorzitter van liet Vlieg-Comite
te Oostcrland. /IT.x
Zondag 2 Juli vloog de heer H. BAKKER te 's-Hertogcnbosch 40 min. (Uit: Zienkzeesche Nieuwsbode
met passagier op 350 M. hoogte. 5juli 1911).
Een vliegterrein werd gevonden aan de Zanddijk tegenover huize „Spuijwijk". Het was een
weiland dat toebehoorde aan P. van Westen. Men bouwde er een hangar op, waaraan de fa
brikant Bensdorp reklame voor zijn bekende chocolade bevestigde. Het terrein werd om
spannen door een dubbele afrastering van staaldraad.
Dit laatste was geen overbodige luxe. Tijdens de vliegwedstrijd Parijs-Madrid namelijk reed
de piloot Train, toen hij de controle over zijn machine verloor omdat de motor haperde, op
een groep mensen in, waarbij de Franse minister van Oorlog Berteaux gedood werd. Ook
tijdens de vliegweek te Leeuwarden, die midden juli 1911 gehouden werd, was een ongeluk
gebeurd. Max Olieslagers, de broer van de bekende Jan, werd door de wind uit zijn koers
geslagen en belandde midden in een groep toeschouwers, van wie hij er vier ernstig ver
wondde. Om alle risico's te vermijden liet het bestuur te Oosterland dus deze voor
zorgsmaatregel nemen.
Bakker arriveert te Oosterland
De Condor 1 werd vanuit Ede, waar Bakker na de demonstraties te Den Bosch nog enige
vluchten had gemaakt, per trein en boot naar Oosterland vervoerd. Behalve Bakker kwam
ook zijn mededirekteur Kanters hierheen. Zij bevestigden alle onderdelen, zoals de vleu
gels, die apart waren vervoerd, aan het vliegtuig, waarna het in de hangar werd opgeborgen.
Men was klaar voor de demonstratie.
Bakker vliegt
Eindelijk brak dan de belangrijke dag aan. Een grote menigte begaf zich 's middags naar
het vliegterrein. Haar geduld zou echter wel op de proef worden gesteld. De wind was name
lijk in het begin van de middag van deze zeer warme zomer te sterk om vliegen zonder risi
co's mogelijk te maken. Dit betekende dat men moest wachten tot de wind ging liggen.
Toch behoefde niemand zich te vervelen. Men kon bijvoorbeeld de eendekker van Bakker
in de loods van dichtbij tegen betaling gaan bezichtigen. Padvinders uit Zierikzee, die men
93