Oosterlandsche Vliegdag. WOENSDAG 26 Juli 1911. Vlucht van HENRI BAKKER met passagier. Vlucht voor tijdrecord, iot minstons 400 M. hoogte. EERSTE VLUCHT ten 3'/2 uur. Ballon-Wedstrijd! Matinóo en Conoert door „Oosterland's Fanfare", Kormcsso ei' óté. - Avondfeest m~ GROOT VUURWERK! Uitspanning voor rijtuigen, auto-garage, bergplaats voor rijwiolen op het terrein. Aanmelding van passagiers bij den Voorzitter van liet Vlieg-Comite te Oostcrland. /IT.x Zondag 2 Juli vloog de heer H. BAKKER te 's-Hertogcnbosch 40 min. (Uit: Zienkzeesche Nieuwsbode met passagier op 350 M. hoogte. 5juli 1911). Een vliegterrein werd gevonden aan de Zanddijk tegenover huize „Spuijwijk". Het was een weiland dat toebehoorde aan P. van Westen. Men bouwde er een hangar op, waaraan de fa brikant Bensdorp reklame voor zijn bekende chocolade bevestigde. Het terrein werd om spannen door een dubbele afrastering van staaldraad. Dit laatste was geen overbodige luxe. Tijdens de vliegwedstrijd Parijs-Madrid namelijk reed de piloot Train, toen hij de controle over zijn machine verloor omdat de motor haperde, op een groep mensen in, waarbij de Franse minister van Oorlog Berteaux gedood werd. Ook tijdens de vliegweek te Leeuwarden, die midden juli 1911 gehouden werd, was een ongeluk gebeurd. Max Olieslagers, de broer van de bekende Jan, werd door de wind uit zijn koers geslagen en belandde midden in een groep toeschouwers, van wie hij er vier ernstig ver wondde. Om alle risico's te vermijden liet het bestuur te Oosterland dus deze voor zorgsmaatregel nemen. Bakker arriveert te Oosterland De Condor 1 werd vanuit Ede, waar Bakker na de demonstraties te Den Bosch nog enige vluchten had gemaakt, per trein en boot naar Oosterland vervoerd. Behalve Bakker kwam ook zijn mededirekteur Kanters hierheen. Zij bevestigden alle onderdelen, zoals de vleu gels, die apart waren vervoerd, aan het vliegtuig, waarna het in de hangar werd opgeborgen. Men was klaar voor de demonstratie. Bakker vliegt Eindelijk brak dan de belangrijke dag aan. Een grote menigte begaf zich 's middags naar het vliegterrein. Haar geduld zou echter wel op de proef worden gesteld. De wind was name lijk in het begin van de middag van deze zeer warme zomer te sterk om vliegen zonder risi co's mogelijk te maken. Dit betekende dat men moest wachten tot de wind ging liggen. Toch behoefde niemand zich te vervelen. Men kon bijvoorbeeld de eendekker van Bakker in de loods van dichtbij tegen betaling gaan bezichtigen. Padvinders uit Zierikzee, die men 93

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1982 | | pagina 95