Bakker maakt zijn vliegtuig gereed. Uiterst links de „aviateur" en onmiddellijk naast het vliegtuig: H. P. van de Zande (l.) en M. Otte (m.j. leden van het vliegcomité. (Uit: Duiveland zoals het was door M. G. Westerhof e.a., blz. 133, Zierikzee 1974). ook op een van de foto's ziet, waren hierbij de controleurs. Verder kon men een concert van Oosterlands Fanfare bijwonen of enige centen uitgeven bij de carrousel en de werptent. Even na zessen leek het erop dat gevlogen zou worden, men reed de eendekker naar buiten en bracht alles in gereedheid, maar de wind woei toch nog te hard, zodat de machine weer in de loods werd gezet. Na zeven uur werd de wind minder sterk en om half acht was het bladstil. Men bracht de machine weer naar buiten, Bakker en zijn passagier Kanters stapten in, de motor begon te snorren en onder daverend gejuich van het publiek steeg de Condor 1 op. Bakker vloog enige tijd rond het terrein en zette toen koers naar Nieuwerkerk, ging ver volgens naar Zierikzee en kwam daarna via Ouwerkerk terug naar het terrein, waarop hij onder de geestdriftige toejuichingen van het publiek in zweefvlucht daalde. Na de vlucht, die 25 minuten duurde en waarbij een hoogte van 350 meter bereikt werd, hield de Oosterlandse onderwijzeres, juffrouw C. A. de Koning, een toespraak en bood de aviateur namens enige dames uit Oosterland een lauwerkrans aan. De feestdag werd beslo ten met een vuurwerk om elf uur 's avonds, waarbij Bakker in het slotnummer, dat „Leve de vliegenier" te zien gaf, nogmaals werd geëerd. Een tweede demonstratie Bakker vertrok echter niet meteen weer uit Oosterland. Het comité verzocht hem namelijk om op zaterdag 29 juli nogmaals te Oosterland te vliegen en de aviateur voldeed graag aan 94

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1982 | | pagina 96