Bakker maakt zijn vliegtuig gereed. Uiterst links de „aviateur" en onmiddellijk naast het vliegtuig: H. P. van de
Zande (l.) en M. Otte (m.j. leden van het vliegcomité.
(Uit: Duiveland zoals het was door M. G. Westerhof e.a., blz. 133, Zierikzee 1974).
ook op een van de foto's ziet, waren hierbij de controleurs. Verder kon men een concert van
Oosterlands Fanfare bijwonen of enige centen uitgeven bij de carrousel en de werptent.
Even na zessen leek het erop dat gevlogen zou worden, men reed de eendekker naar buiten
en bracht alles in gereedheid, maar de wind woei toch nog te hard, zodat de machine weer
in de loods werd gezet. Na zeven uur werd de wind minder sterk en om half acht was het
bladstil. Men bracht de machine weer naar buiten, Bakker en zijn passagier Kanters stapten
in, de motor begon te snorren en onder daverend gejuich van het publiek steeg de Condor 1
op. Bakker vloog enige tijd rond het terrein en zette toen koers naar Nieuwerkerk, ging ver
volgens naar Zierikzee en kwam daarna via Ouwerkerk terug naar het terrein, waarop hij
onder de geestdriftige toejuichingen van het publiek in zweefvlucht daalde.
Na de vlucht, die 25 minuten duurde en waarbij een hoogte van 350 meter bereikt werd,
hield de Oosterlandse onderwijzeres, juffrouw C. A. de Koning, een toespraak en bood de
aviateur namens enige dames uit Oosterland een lauwerkrans aan. De feestdag werd beslo
ten met een vuurwerk om elf uur 's avonds, waarbij Bakker in het slotnummer, dat „Leve de
vliegenier" te zien gaf, nogmaals werd geëerd.
Een tweede demonstratie
Bakker vertrok echter niet meteen weer uit Oosterland. Het comité verzocht hem namelijk
om op zaterdag 29 juli nogmaals te Oosterland te vliegen en de aviateur voldeed graag aan
94