Een start. Verscheidene personen houden het vliegtuig vast, opdat de man die de schroef aanzwengelt niet vermor zeld wordt, als na het contact de schroef op volle toeren draait. (Uit: Archief - K. J. Sijsling). dit verzoek. Ondanks het feit dat de entreeprijs aanzienlijk was verlaagd, kwam het publiek die zaterdag niet zo talrijk als men verwacht had. Ook nu weer was Oosterlands Fanfare present en voerde menig nummer uit. Om ongeveer zes uur 's avonds steeg Bakker op met Kanters als passagier en maakte een vlucht van 11 minuten. Tegen zeven uur ging Bakker weer de lucht in. Hij nam nu niet Kan ters, maar Hannes Dijkman, de zoon van de molenaar te Nieuwerkerk, mee en vloog met hem 12 minuten lang. Beide keren daalde Bakker prachtig, maar toch beschadigde de avia- teur bij de landing met Hannes de schroef enigszins. Omdat de reparatie hiervan toch wel enige tijd zou duren en het al donker begon te worden, zag Bakker van een derde vlucht af. Ook toen werd de aviateur een krans om de hals gehangen en werd hij lovend toegespro ken, deze keer door de voorzitter van het comité, de heer L. J. van Vessem. Hiermee waren de demonstraties te Oosterland geëindigd. Bakker's verdere loopbaan Bakker vertrok uit Oosterland en ging te Maastricht en Vaals demonstreren. Ook nam hij in 1911 met zijn vliegtuig deel aan de legermanoeuvres, de eerste in Nederland waarbij de ver kenningen met vliegtuigen werden uitgevoerd. In 1912 demonstreerde hij nog te Ede, Bre da, Oss, Den Bosch, Soesterberg en Apeldoorn, terwijl hij in 1913 behalve in Ede, zijn kun nen liet zien te Arnhem, Soesterberg en Den Bosch en ook toen weer bij de manoeuvres present was. 95

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1982 | | pagina 97