nie, dae binne noe vee onhelokkehe bezinnenwat de kinders nie t'n hoeje komt, mee aol de bevolken vandien. Want uut de hezinnen oor de staet ehrond, de kaareke ebouwd in de maaschappij evurmd. Dit is wae: de ontevreedeneid is vee hrööter as vroeher, aolus mo kunne, aolus motte z'ao, nie hoedschiks, dan mè kwaedschiks. Toch motte wilder nie ver- heete, dat de jeugd van noe meer verleidehen eit as ons vroeher, te vee om op te noemen, in dan motte wilder ons welles ofvraehe: wae mottut nae toe? Vroeher was't nie hoed, nee öb. Ik was lienks in aolus, mèr op schoole most ik rèchs schrie- ve. Ik ao wat klappen op m'n knookels oad, mee hevolg dak nog in aolus lienks bin, baolve in 't schrieven. (Over opvoedkunde esprooke.) Noe is't oak nie hoed, nee Hezag kènne ze nie mi, de hoeje nie te nae esprooke. Ik zou heen meester kunne weeze, 'k sloeg d'n êênen mee t'n aoren dood. Oak heen opvoedkunde. 14) Oortet nog hoed, dan zalder nog ëèl wat waeter deu Ziepe motte hae. Laemen een dieng nie verheete, datte wilder toch in dit leeven esteld binne om onze plicht te doen, un ieder op z'n eihe turrein in op z'n eihe wieze. In atte wilder noe ons eihe ik es op de achterhrond stelde, dan zou ut al ëël wat beeter hae. Ik wil eindehe mee wat meester Koelman ons meehaf, toen atte men van schoole hienhejonhens in meisjes, dae zulle dienhen in je leeven komme, die ajje zelf zou wille doe, mè vö de buuren laete mot. Wullum De kern van Wullum" 's verhaal is, dat in tegenstelling tot 50 jaar geleden nu bij jonge ren en ouderen vrijwel de wederzijdse bereidheid ontbreekt naar elkaar te luisteren en zich voor eikaars ideeën open te stellen. Wat in de voorafgaande decennia nog mogelijk bleek (zie de levensbeschrijvingen van mr. S. R. Bakker en mééster" W. P. L. Bakker): een met hart en ziel gerichte belangstelling van oudere personen op de jeugd en hun problemen en de volledige bereidheid bij de jongeren zich door de ideeën van ouderen te laten inspireren en vormen, is thans meestal uitgesloten door de vele onhelokkehe gezinnen, wat de kin ders nie t'n hoeje komt". Voeg daar nog bij, dat een groot deel van de jeugd geen gezag meer kent, waardoor er per definitie geen kans is dat zij zich voor de ideeën van ouderen openstellen, dan is daarmee op trieste wijze de crisissituatie verklaard waar in de kontakten tussen de jongere en oudere generatie thans geraakt zijn. Als remedie noemt „Wullum" het op de achtergrond stellen van ons eigen ik, waardoor inderdaad ouderen en jongeren weer beter de ideeën en problemen van de andere generatie zouden kunnen aanvoelen en begrij pen. In verband hiermee haalt hij de boodschap aan die hij bij het beëindigen van zijn schooltijd van een van zijn onderwijzers 15> meekreeg. Daarom is het dubbel tragisch te ver nemen dat nog maar kort geleden juist in „Wullum" 's eigen Bruinisse tussen jongeren en ouderen (wellicht ook tussen oorspronkelijke „Brunaers" en van elders ingekomenen) geen wederzijds begrip kon ontstaan over het voor velen gevoelige probleem: tennis op zondag. 16) Wij besluiten ons commentaar op „Jonherenjaer vuuventachtug" met enkele opmerkingen over het dialectgebruik: a. peeën dunne ,,de suikerbieten uitdunnen enz.", een in Zeeland en westelijk Noord- Brabant zeer bekende technische term in de bietenteelt, zie Taal en Tongval XXXII (1980), p. 166/167, noot 3; b. juun vó d'n dorden (op Goeree-Overflakkee om den dorden, zie Landheer, p. 190 bij juun en WZD, p. 164_a bij derde) „lett. uien voor een derde(deel), d.w.z. het recht op xh van de opbrengst van een uienland, als men dit gedurende de teelt voor de eigenaar 114

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1985 | | pagina 116