Tenslotte waren er nog twee soldaten van de luchtwachtdienst. Bij de vuurtoren bevond zich nog een detachement van de Marinekustwacht, maar deze viel niet onder het vliegpark- commando. Twee jagerbommenwerpers, tgpe Fokker CV, op vliegveld Haamstede (vliegfeest 1938) Het vliegveld zelf was versperd met gevorderde auto's, boerenwagens, betonstukken en pa len. Van de 26 vliegtuigen, meest Fokkers en Koolhovens (FK 51), stonden er 19 verspreid opgesteld buiten het vliegveld, waarvan vijf in kleine loodsen die als huizen waren gecamou fleerd, en zes in de hangar om gerepareerd te worden. Het overige materiaal omvatte twee personenauto's en elf vrachtauto's in eigen bezit, bene vens vijftig vrachtauto's en vijf autobussen die gevorderd waren in verband met een order betreffende de voorbereiding voor een plotselinge verplaatsing naar elders van de vlieg- school. Al deze voertuigen stonden geparkeerd bij de kerk te Haamstede. De belangrijkste order van die dag kwam van het commando Zeeland en luidde kortweg: „Op vrijdag 10 mei, vanaf 03.00 uur tot nader order volledige graad van strijdvaardigheid." Voor het vliegpark betekende dit dat alle officieren en manschappen gekleed en gewapend de nacht in de hangar en in de barakken op het vliegveld moesten doorbrengen. Reveille was om 2.30 uur. Alle bewakingstroepen bevonden zich permanent in alarmopstelling. Van het Commando Luchtverdediging, noch van de commandant van het Depot Luchtstrijd krachten (L.S.K.) kreeg men in Haamstede bericht van de kritieke toestand. 121

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1985 | | pagina 123