versterking van Schouwen-Duiveland, verzocht ik om toestemming de vliegschool (60 a 70 man) daarmede te evacueren. Deze toestemming werd mij door een marine-officier ver strekt. Aan le luitenant Holz per telefoon opgedragen zich met het personeel van de Vlieg school gereed te maken voor vertrek naar Zierikzee vanwaar de overtocht zou plaats heb ben de volgende morgen bij zonsopkomst, 's Nachts varen was niet raadzaam in verband met Nederlandse en Franse oorlogsschepen op de Oosterschelde, die blijkbaar niet verwit tigd konden worden." Vliegveld Haamstedeopname vermoedelijk uit 1936. Het vliegtuig is een DC-2 van de K.L.M. Donderdag 16 mei 1940 Om 08.00 uur meldde luitenant Holz vanuit Zierikzee aan Bernedis van Berlekom, dat de bemanning van de vliegschool niet kon vertrekken. De schipper weigerde uit te varen uit angst voor aanvallen van Duitse jagers. De stemming van de soldaten was ver beneden peil. Bernedis van Berlekom heeft toen bij de staf van de marine erop aangedrongen een bewa pend vaartuig naar Zierikzee te sturen om het detachement op te halen. Hij kreeg zijn zin. Om 14.00 uur vertrok uit Veere het bewakingsvaartuig Bath I. Om half vijf gjngen Holz en zijn mannen scheep. Via Berck-sur-Mer wisten zij uiteindelijk Engeland te bereiken. Intussen kreeg luitenant Busser order zijn mannen in vier secties te verdelen en in stelling te brengen ten zuiden van Oosterland en in de stad Zierikzee. De commandopost bleeft te Ouwerkerk. 127

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1985 | | pagina 129