Koerd- gn ^uidhsusiiposr; »n ^as|afericfc, :2[l«rfta Noord- en Zuidhavenpoort met gasfabriek. maal recht te staan aangezien het onderliggende zand was ingeklonken. Om dit bij te vullen stelde de aannemer voor de bodem van de gashouderkuip uit te hakken maar daar ging men niet mee accoord. Uit angst voor nieuwe verzakkingen achtte men het zelfs raadzaam eerst te heien. Het vervelende was dat de gashouder reeds op zijn plaats stond; heien doet men echter meestal van tevoren. Ten einde raad werd besloten een bovengrondse vijver aan te leggen om het 80.000 kilo zware gevaarte van en weer op zijn plaats te krijgen. Zeer vele be langstellenden woonden dit vreemde schouwspel bij. De leverancier van de gashouder, ver antwoordelijk voor de plaatsing, was echter minder blij met het spektakel. Door de extra kosten balanceerde hij op de rand van het faillissement. Als pleister op de wonde kreeg hij van de gemeente toen de opdracht een inspectievaartuig voor het loodswezen te bouwen en kon op die manier een voortijdig einde van zijn ondernemerschap voorkomen. In 1906 kwam de verbouwing dan eindelijk gereed. Grote delen van de installatie waren gemoderni seerd en/of uitgebreid. Het kostte in deze verbouwingsperiode veel moeite de gasleverantie toch zoveel mogelijk zonder storingen te doen verlopen. De eerste wereldoorlog Gedurende de eerste wereldoorlog golden allerlei rantsoeneringsbepalingen met betrekking tot het gasverbruik. In de ovens van de fabriek moest met minderwaardige kolen worden ge werkt waardoor de kwaliteit van het gas sterk terugliep. De gasprijs liep daarentegen juist op en bereikte een hoogte van vijftien cent per m3. De inwoners van Zierikzee werden er op at tent gemaakt 's nachts de hoofdkraan af te sluiten en in verband met overvliegende vliegtui gen geen onnodig licht te laten branden. Zodra er gevaar dreigde zou de druk in de gasfa briek verminderd worden De burgers moesten dan zorgen dat alle gastoestellen werden 88

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1985 | | pagina 90