SWMöMjSI
|aa|pVnj»|t inieslwim zju|s|jjet
|vuuir_|ij.s|ffif kjeejs|®ijk
[ÉÜJH'lAi^IiSfi
hok
De bekende leesplank van Hoogeveen, die door de
Scbouwse meesters enthousiast werd ontvangen.
Eveneens grote bekendheid in het gehele land kreeg de leesmethode „Sprekende
Letterbeelden" van Van Wulfen. Op een plaat staat bijvoorbeeld een kaars in een kandelaar
getekend. Een leerling blaast die (fff) uit. Kandelaar - kaars - vlam hebben de vorm van de
letter f, die er onder staat afgedrukt. Op deze manier wordt er voor het kind verband gelegd
tussen klank en teken. Op een vergadering in juni 1896 maakte het Schouwse Gezelschap
kennis met deze leesmethode. J. dejonge, onderwijzer te Ellemeet, hield er een lezing over.
Na afloop ontstond er over de methode een levendige woordenwisseling. De meningen
waren sterk verdeeld. De sekretaris schreef in zijn notulen: „Veel debat. Onder de dames
onderwijzeressen een leven van geweld. Boze, woedende gezichten. Vuistslagen op de tafel.
Kan niets verstaan. Helsch lawaai. Voorzitter hamert, niets helpt. Rumoer houdt aan. Keijzer,
schoolhoofd te Duivendijke, bezweert de opstand. De storm bedaart. Rust keert weer".
De overbekende „Aap-noot-mies" methode van Hoogeveen veroorzaakte minder verschil
van mening. In 1908 introduceerde J. de Jonge deze leesmethode bij zijn kollega's.
Verschillende leden waren direkt enthousiast over het nieuwe leesleermiddel. Zij wilden
zich er graag verder in verdiepen. Veel onderwijzers en onderwijzeressen gingen spoedig
met deze methode aan de slag. Heel veel kinderen in de Westhoek hebben dan ook met
behulp van deze leesmethode leren lezen.
101