Leiden wel een kritische houding tegenover het aristotelische gedachtengoed mee, plus enkele methodische richtlijnen voor de opbouw der wetenschappen, maar een alternatieve natuurfilosofie had hij er niet leren kennen. Wat wonder dat hij in hetjournael, dat hij in zijn studietijd begon en voortzette na het verlaten van Leiden, slechts stapje voor stapje tot iets kwam dat achteraf verschijnt als een mechanistische natuurfilosofie. In datzelfde achterwaartse perspectief kunnen we constateren dat belangrijke bouwstenen voor een mechanistisch wereldbeeld juist in Beeckmans Zierikzeese tijd zijn verzameld. Fundamentele principes die later het mechanistische denken zouden dragen werden voor het eerst geformuleerd en geconcipieerd in de tijd dat Beeckman als kaarsenmaker in Zierikzee woonde. Een compleet overzicht van zijn wetenschappelijke activiteiten valt in een kort bestek als dit niet te geven 8), maar aan de hand van enkele voorbeelden hoop ik aan te kunnen tonen dat de bewering van Meertens dat Beeckman zijn werkzaamste jaren in Holland doorbracht, discutabel is. Als onder "werkzaamste" wordt verstaan "meest vernieu wende" is de uitspraak zelfs zondermeer onjuist. Hel silhouet van Zierikzee in de eerste helft van de 17 de eeuw. (Uit: A Hoffer, Neder-duijtscbe Poëmata, Amsterdam, 1635) (De afgebeelde beer is niet Isaac Beeckman!) 62

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1986 | | pagina 66