de kajuit bevonden zich de passagiers onder de zorgen van Mina van Strien, die voor koffie, spiegeleieren en snert zorgde. Op het achterdek stond het groot- en het kleinvee en de manden met pluimvee, bestemd voor de wekelijkse veemarkt in Rotterdam. De Provinciale Stoombootdienst op de Oosterschelde verzorgde het transport naar Midden-Zeeland. Ook de tram vervulde een belangrijke funktie. De K.L.M. voerde een prima renderende dienst uit vanaf vliegveld Haamstede naar de Rotterdamse Waalhaven. Straatbeeld Op een bevolking van zon kleine zevenduizend zielen kende Zierikzee circa 500 zelfstandigen. Zij zorgden voor zoveel drukte, dat er in iedere straat wel wat te beleven viel. De vilders zetten de huiden van geslachte runderen in de pekel voordat ze naar de looier gingen. De kuiper maakte van oude wijnvaten wastobben en spektonnen. De krullen werden gebruikt om vlees te roken. De wagenmaker maakte boerenkarren en de smid zorgde voor de velgen, die rond de wielen werden geslagen. Hij besloeg de paarden en maakte allerlei boerengereedschap. Verdwenen zijn de kachelsmid, de ketellapper, de bezem- en borstelmaker, de schrijnwerker, de wagensmid, de sigarenmakers, de tabakskervers en zo vele andere bedrijven en bedrijfjes. Voor het scheren ging men naar de barbier. Iedere klant had er zijn eigen laatje, waarin het scheermes en de kwast bewaard werd. In de straten waren iedere dag de magazijnbediendes en loopjongens te zien. Zij brachten de De borstelfabriek van F. Verbage was gĂȘtlestigd in de Lange Nobelst raat A 165 (thans nr. 18). Op de stoep ziet men een zeef, gr aanschoppen, ragebollen, mattet i en sponzen. 118

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1987 | | pagina 120