tevreden. In april 1847 wordt dan ook besloten tot oplossing van de moeilijkheden door verplaatsing van de schokker naar Brouwershaven onder leiding van oud-zeekapitein F. Popken, terwijl De Kater „minzaam" bedankt wordt. Kort daarop blijkt schipper Visser met zijn familie én de schokker verdwenen te zijn! Via Lloyds verneemt men, dat Visser de Theems is opgevaren. Terwijl moeite gedaan wordt om het schip met hulp van de consul-generaal terug te krijgen, komt de zoon van Visser met de schokker terug in Zierikzee, waar C. M. Le Sage ten Broek het vaartuig onder zijn hoede neemt. Zowel deze heer als Popken zoeken naar nieuwe bemanningsleden. Dat lukt Le Sage ten Broek, want de schokker wordt in november 1847 onder zijn leiding geplaatst. De bemanning, bestaande uit schipper P. Regoort, D. Dekker, Frans Visser, H. Viergever en J. Backer, wordt voorlopig voor één jaar gecontracteerd. In het in april 1848 vastgestelde reglement wordt onder meer bepaald, dat om schipbreukelingen te redden de schokker op gevaarlijke plaatsen dient te kruisen. Alle vormen van hulp en bijstand aan schepen zijn toegestaan, dus óók het loodsen wanneer er geen loodsboot aanwezig is en het uitbrengen en vissen van ankers. Bovenal echter het „aanwenden van zeemanskunde, edele en menschlievende handelwijze nopens de in nood verkeerende", waarvoor de bemanning geen betaling mag ontvangen. Wanneer er niets te doen is mag de equipage zich bezighouden met vissen en oesters korren, waarvan de winsten gedeeld moeten worden met de Maatschappij; ter controle mag de vangst alleen te Zierikzee worden verkocht. Ofschoon de verplaatsing van de schokker naar Brouwershaven geen doorgang heeft gevonden, wordt in maart 1849 het bestuur der Z.H.M.R.S. door kapitein B. J. Martens gewezen op het nut ook daar een schokker te plaatsen. Dat zou dan vooral voor loodsdiensten zijn, omdat er voor het Brouwershavense Gat zelden loodsen beschikbaar zijn. Dit advies wordt gevolgd. Men koopt een schokker voor ƒ3 400,- en laat die voor ƒ1.847,47 opknappen. De nieuw benoemde Directeur B. J. Martens zal zich de komende jaren met de zaken op Schouwen gaan bezighouden. - ~y De „Francis-Patent"-boot. fArchief KZHMR.S. 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1987 | | pagina 19