tevreden. In april 1847 wordt dan ook besloten tot oplossing van de moeilijkheden door
verplaatsing van de schokker naar Brouwershaven onder leiding van oud-zeekapitein
F. Popken, terwijl De Kater „minzaam" bedankt wordt. Kort daarop blijkt schipper Visser met
zijn familie én de schokker verdwenen te zijn! Via Lloyds verneemt men, dat Visser de
Theems is opgevaren. Terwijl moeite gedaan wordt om het schip met hulp van de
consul-generaal terug te krijgen, komt de zoon van Visser met de schokker terug in Zierikzee,
waar C. M. Le Sage ten Broek het vaartuig onder zijn hoede neemt. Zowel deze heer als
Popken zoeken naar nieuwe bemanningsleden. Dat lukt Le Sage ten Broek, want de schokker
wordt in november 1847 onder zijn leiding geplaatst.
De bemanning, bestaande uit schipper P. Regoort, D. Dekker, Frans Visser, H. Viergever en
J. Backer, wordt voorlopig voor één jaar gecontracteerd. In het in april 1848 vastgestelde
reglement wordt onder meer bepaald, dat om schipbreukelingen te redden de schokker
op gevaarlijke plaatsen dient te kruisen. Alle vormen van hulp en bijstand aan schepen zijn
toegestaan, dus óók het loodsen wanneer er geen loodsboot aanwezig is en het uitbrengen
en vissen van ankers. Bovenal echter het „aanwenden van zeemanskunde, edele en
menschlievende handelwijze nopens de in nood verkeerende", waarvoor de bemanning
geen betaling mag ontvangen. Wanneer er niets te doen is mag de equipage zich
bezighouden met vissen en oesters korren, waarvan de winsten gedeeld moeten worden met
de Maatschappij; ter controle mag de vangst alleen te Zierikzee worden verkocht.
Ofschoon de verplaatsing van de schokker naar Brouwershaven geen doorgang heeft
gevonden, wordt in maart 1849 het bestuur der Z.H.M.R.S. door kapitein B. J. Martens
gewezen op het nut ook daar een schokker te plaatsen. Dat zou dan vooral voor
loodsdiensten zijn, omdat er voor het Brouwershavense Gat zelden loodsen beschikbaar
zijn. Dit advies wordt gevolgd. Men koopt een schokker voor ƒ3 400,- en laat die voor
ƒ1.847,47 opknappen. De nieuw benoemde Directeur B. J. Martens zal zich de komende
jaren met de zaken op Schouwen gaan bezighouden.
-
~y
De „Francis-Patent"-boot.
fArchief KZHMR.S.
17