Jacob van der Klooster 1829-1899).
(Jan Leis, Gedenkschrift ZH.M.R.S. 1824-1899.)
Tot in de Tweede Wereldoorlog zal de bemanning van de reddingboot van Burghsluis
grotendeels bestaan uit Van der Kloosters; andere leden worden onder meer gerecruteerd
uit de families Speelman, Van der Est en Dijkgraaf. Schipper sinds 1899 is Jacob's zoon
Marinus.
In 1907 laat men de „Prinses Wilhelmina" door de firma Baay en Thiebout te Amsterdam
voorzien van een benzinemotor. Voor de daardoor zwaarder geworden boot wordt in het
volgend jaar de helling aangepast. Gebruik van minderwaardige brandstof en olie tijdens
de Eerste Wereldoorlog had een zeer ongunstige invloed op de motor, naar aanleiding
waarvan in 1919 de boot op de werf van A. de Jong wordt nagezien. Kennelijk zijn de
problemen niet opgelost, want wanneer op 4 mei 1920 schipper Marinus van der Klooster
Jzn. de benzinemotor laat proefdraaien, ontploft deze. Met algeheel ruïneus gevolg: boot en
boothuis vernield, de schipper ernstig gewond door delen van het instortende dak. Deze
herstelt weliswaar, maar kan toch geen dienst meer doen; hij zal tot zijn dood in 1958
pensioen van de Maatschappij genieten. Zijn opvolger is dan zijn broer Comelis, in 1932
diens zoon Jacob.
Op de werfvan G. de Vries Lentsch Jr. te Amsterdam wordt een nieuwe houten enkelschroefs
motorreddingboot, als gebruikelijk bij de overige boten getuigd met emmertuig en fok,
gebouwd. Deze, de „Prinses Juliana", kost 14.000 gulden. De boot is als gewoonlijk wit en
blauw geschilderd, wat door het op de vuurtoren van Haamstede dienstdoende personeel als
bezwaar wordt gezien: deze kleuren steken te weinig af tegen de zee. Als tegemoetkoming
worden de zeilen dan rood getaand, de uniforme schildering wil men echter handhaven.
Agent M. Bolle Lzn. overlijdt op 7 april 1927, zijn zoon L, L Bolle neemt het beheer van het
station over tot in 1932 Jhr. R. J. H. Q. Röell burgemeester van Haamstede wordt en daarmee
ook agent der Z.H.M.R.S. Terzijde: in kustgemeenten vervult de burgemeester de functie van
strandvonder; combinatie van het agentschap met het burgemeesterschap ligt dus voor de
hand.
25