Jacob van der Klooster 1829-1899). (Jan Leis, Gedenkschrift ZH.M.R.S. 1824-1899.) Tot in de Tweede Wereldoorlog zal de bemanning van de reddingboot van Burghsluis grotendeels bestaan uit Van der Kloosters; andere leden worden onder meer gerecruteerd uit de families Speelman, Van der Est en Dijkgraaf. Schipper sinds 1899 is Jacob's zoon Marinus. In 1907 laat men de „Prinses Wilhelmina" door de firma Baay en Thiebout te Amsterdam voorzien van een benzinemotor. Voor de daardoor zwaarder geworden boot wordt in het volgend jaar de helling aangepast. Gebruik van minderwaardige brandstof en olie tijdens de Eerste Wereldoorlog had een zeer ongunstige invloed op de motor, naar aanleiding waarvan in 1919 de boot op de werf van A. de Jong wordt nagezien. Kennelijk zijn de problemen niet opgelost, want wanneer op 4 mei 1920 schipper Marinus van der Klooster Jzn. de benzinemotor laat proefdraaien, ontploft deze. Met algeheel ruïneus gevolg: boot en boothuis vernield, de schipper ernstig gewond door delen van het instortende dak. Deze herstelt weliswaar, maar kan toch geen dienst meer doen; hij zal tot zijn dood in 1958 pensioen van de Maatschappij genieten. Zijn opvolger is dan zijn broer Comelis, in 1932 diens zoon Jacob. Op de werfvan G. de Vries Lentsch Jr. te Amsterdam wordt een nieuwe houten enkelschroefs motorreddingboot, als gebruikelijk bij de overige boten getuigd met emmertuig en fok, gebouwd. Deze, de „Prinses Juliana", kost 14.000 gulden. De boot is als gewoonlijk wit en blauw geschilderd, wat door het op de vuurtoren van Haamstede dienstdoende personeel als bezwaar wordt gezien: deze kleuren steken te weinig af tegen de zee. Als tegemoetkoming worden de zeilen dan rood getaand, de uniforme schildering wil men echter handhaven. Agent M. Bolle Lzn. overlijdt op 7 april 1927, zijn zoon L, L Bolle neemt het beheer van het station over tot in 1932 Jhr. R. J. H. Q. Röell burgemeester van Haamstede wordt en daarmee ook agent der Z.H.M.R.S. Terzijde: in kustgemeenten vervult de burgemeester de functie van strandvonder; combinatie van het agentschap met het burgemeesterschap ligt dus voor de hand. 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1987 | | pagina 27