personenvervoer. De kroon spant echter de „Prinses Juliana II" van Ouddorp. Ofschoon verschillende bemanningsleden zelf getroffen zijn door de ramp, vaart men meteen uit naar het nog zwaarder getroffen Schouwen en is daar tien dagen in touw. Schipper Paul Bezuyen beschikt voor het verslag van zijn acties niet meer over de daartoe bestemde formulieren, want: „Ik ben alles kwijt, ik heb niets meer als één stoel. Van mijn bureau en die van mijn vrouw heb ik stukken gevonden te Scharendijke. Ook hebben ze daar aan de dijk al mijn medailles gevonden, wat haast niet is te geloven", Die waren met laatje en al van Ouddorp naar Scharendijke gedobberd! Het na de ramp opgezette Deltaplan heeft ook voor de stations van de K.Z.H.M.R.S. ingrijpende gevolgen. Na de sluiting van het Veerse Gat in 1961 wordt de in 1912 gebouwde motorreddingboot „Maria Carolina Blankenheym" verplaatst naar Burghsluis, waar Rijkswa terstaat een nieuwe aanlegsteiger bouwt. Voor het personeel in vaste dienst, de schipper en de machinist, worden in de nabijheid van de steiger nieuwe woningen gebouwd. Schipper is J. A Minneboo, van 1965-1982 C. Schot, van 1983 tot 1985 A Roon en thans I. Breen. Als agent treedt weer op de burgemeester, sinds de gemeentelijke herindeling van Westerschouwen. In 1961 is dat nog steeds Jhr. R. J. H. Q. Röell. Na diens overlijden in 1963 komt als zodanig H. P. Everwijn, op zijn beurt opgevolgd in 1981 door de eerste vrouw in deze functie, mevrouw J. L. Niemantsverdriet-Leenheer. Het station Burghsluis zal overigens ook de eerste vrouwelijke opstapper kennen in de persoon van verpleegkundige mevrouw C. van der Haven-Eikelenboom (1972-1983). Door de Deltadammen veel gemakkelijker bereikbaar geworden, maakt „Zeeland Vakantie land" sinds de jaren zestig een stormachtige ontwikkeling door. Ook in het watertoerisme is er sprake van een ware explosie. In 1971 gelden de activiteiten van de reddingboten al voor De bemanning van de reddingboot. Van links naar rechts: J. W. Polderman, H. T. Landegent, C A Overbeeke en A Thijsse. Collectie Streekarchivariaat Schouwen-Duiveland en Sint Philipsland. 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1987 | | pagina 31