personenvervoer. De kroon spant echter de „Prinses Juliana II" van Ouddorp. Ofschoon
verschillende bemanningsleden zelf getroffen zijn door de ramp, vaart men meteen uit naar
het nog zwaarder getroffen Schouwen en is daar tien dagen in touw. Schipper Paul Bezuyen
beschikt voor het verslag van zijn acties niet meer over de daartoe bestemde formulieren,
want: „Ik ben alles kwijt, ik heb niets meer als één stoel. Van mijn bureau en die van mijn
vrouw heb ik stukken gevonden te Scharendijke. Ook hebben ze daar aan de dijk al mijn
medailles gevonden, wat haast niet is te geloven", Die waren met laatje en al van Ouddorp
naar Scharendijke gedobberd!
Het na de ramp opgezette Deltaplan heeft ook voor de stations van de K.Z.H.M.R.S.
ingrijpende gevolgen. Na de sluiting van het Veerse Gat in 1961 wordt de in 1912 gebouwde
motorreddingboot „Maria Carolina Blankenheym" verplaatst naar Burghsluis, waar Rijkswa
terstaat een nieuwe aanlegsteiger bouwt. Voor het personeel in vaste dienst, de schipper en
de machinist, worden in de nabijheid van de steiger nieuwe woningen gebouwd. Schipper is
J. A Minneboo, van 1965-1982 C. Schot, van 1983 tot 1985 A Roon en thans I. Breen.
Als agent treedt weer op de burgemeester, sinds de gemeentelijke herindeling van
Westerschouwen. In 1961 is dat nog steeds Jhr. R. J. H. Q. Röell. Na diens overlijden in 1963
komt als zodanig H. P. Everwijn, op zijn beurt opgevolgd in 1981 door de eerste vrouw in
deze functie, mevrouw J. L. Niemantsverdriet-Leenheer. Het station Burghsluis zal overigens
ook de eerste vrouwelijke opstapper kennen in de persoon van verpleegkundige mevrouw
C. van der Haven-Eikelenboom (1972-1983).
Door de Deltadammen veel gemakkelijker bereikbaar geworden, maakt „Zeeland Vakantie
land" sinds de jaren zestig een stormachtige ontwikkeling door. Ook in het watertoerisme is
er sprake van een ware explosie. In 1971 gelden de activiteiten van de reddingboten al voor
De bemanning van de reddingboot. Van links naar rechts: J. W. Polderman, H. T. Landegent, C A Overbeeke
en A Thijsse.
Collectie Streekarchivariaat Schouwen-Duiveland en Sint Philipsland.
29