Burghsluis verruild voor het Noordland, nu deel uitmakend van het werkeiland, maar
vroeger in de annalen voorkomend als plaats van stranding!
De financiering van de nieuwe reddingboot, die 1.300.000,- vordert, komt begin jaren
tachtig rond, onder meer door opbrengsten van de actie Telebingo. Het ontwerp is
gebaseerd op de Britse reddingboot type Medina 35 van de R.N.L.I., op haar beurt weer
afgeleid van de Atlantic: een vaste romp en stuurhuis van zeewaterbestendig aluminium met
opblaasbaar drijflichaam. Deze boot kan varen in zeer ondiep water (61 cm) en is tweemaal
zo snel als een gewone reddingboot (50 km per uur). Geheel nieuw is de waterstraalaandrij
ving in plaats van schroeven. Behalve voor recreanten is deze ook bruikbaar voor hulp aan de
beroepsvaart door de mogelijkheid tot opnemen van een groot aantal (72) geredden.
De door de firma Mulder en Rijke Beheer te IJmuiden gebouwde boot wordt op 3 april 1984
op het terras voor het gebouw van de Koninklijke Roei- en Zeilvereniging „De Maas" te
Rotterdam door H.M. Koningin Beatrix gedoopt en wordt naar haar genoemd.
Na de ingebruikstelling van de stormvloedkering op 4 oktober 1986 bedreigen nieuwe
gevaren al wat zich in de directe omgeving van dit technisch kunstwerk op het water bevindt:
de zeer sterke stromingen tussen de pijlers. Ter voorkoming van fatale ongelukken is in juli
1987 aan beide zijden van de dam een veiligheidslijn aangelegd, bestaande uit gevlochten
polypropyleen met om de tien meter een oranje drijver en om de honderd meter een
reddingvlot. Een zeer snelle (65 km per uur) reddingboot voor de hulpverlening aan de
Oosterscheldekant zal door Rijkswaterstaat in de haven Noordland-binnen worden gesta
tioneerd, te bemannen door de K.Z.H.M.R.S.
Reddingboot „Koningin Beatrix".
(Archief KZH.M.RS.
Samenvatting.
In de periode 1825-1885 was Schouwen van groot belang voor het reddingwezen in
Zuidwest-Nederland, behartigd door de vereniging van Rotterdamse belanghebbenden in
handel en scheepvaart, de Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelin
gen. De in omvang toenemende vaart op Rotterdam maakte door verzanding van
noordelijker toegangen voornamelijk gebruik van het Brouwershavense Gat, waardoor
31