Burghsluis verruild voor het Noordland, nu deel uitmakend van het werkeiland, maar vroeger in de annalen voorkomend als plaats van stranding! De financiering van de nieuwe reddingboot, die 1.300.000,- vordert, komt begin jaren tachtig rond, onder meer door opbrengsten van de actie Telebingo. Het ontwerp is gebaseerd op de Britse reddingboot type Medina 35 van de R.N.L.I., op haar beurt weer afgeleid van de Atlantic: een vaste romp en stuurhuis van zeewaterbestendig aluminium met opblaasbaar drijflichaam. Deze boot kan varen in zeer ondiep water (61 cm) en is tweemaal zo snel als een gewone reddingboot (50 km per uur). Geheel nieuw is de waterstraalaandrij ving in plaats van schroeven. Behalve voor recreanten is deze ook bruikbaar voor hulp aan de beroepsvaart door de mogelijkheid tot opnemen van een groot aantal (72) geredden. De door de firma Mulder en Rijke Beheer te IJmuiden gebouwde boot wordt op 3 april 1984 op het terras voor het gebouw van de Koninklijke Roei- en Zeilvereniging „De Maas" te Rotterdam door H.M. Koningin Beatrix gedoopt en wordt naar haar genoemd. Na de ingebruikstelling van de stormvloedkering op 4 oktober 1986 bedreigen nieuwe gevaren al wat zich in de directe omgeving van dit technisch kunstwerk op het water bevindt: de zeer sterke stromingen tussen de pijlers. Ter voorkoming van fatale ongelukken is in juli 1987 aan beide zijden van de dam een veiligheidslijn aangelegd, bestaande uit gevlochten polypropyleen met om de tien meter een oranje drijver en om de honderd meter een reddingvlot. Een zeer snelle (65 km per uur) reddingboot voor de hulpverlening aan de Oosterscheldekant zal door Rijkswaterstaat in de haven Noordland-binnen worden gesta tioneerd, te bemannen door de K.Z.H.M.R.S. Reddingboot „Koningin Beatrix". (Archief KZH.M.RS. Samenvatting. In de periode 1825-1885 was Schouwen van groot belang voor het reddingwezen in Zuidwest-Nederland, behartigd door de vereniging van Rotterdamse belanghebbenden in handel en scheepvaart, de Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelin gen. De in omvang toenemende vaart op Rotterdam maakte door verzanding van noordelijker toegangen voornamelijk gebruik van het Brouwershavense Gat, waardoor 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1987 | | pagina 33