en bijbehorende woonhuizen. Toen het Oude Havengebied binnen de vestingwerken
kwam te liggen zal dit soort nijverheid voor een deel naar het stuk kreek buiten de Noord- en
Zuidhavenpoort gegaan zijn en werden langs de Oude Haven woonhuizen en handelshui
zen gebouwd. Aan de Scheepstimmerdijk en de Vissersdijk is nog altijd te zien, hoe in het
verre verleden de Oude Haven er heeft uitgezien. Vele oude steden hadden bewoning en
nijverheid buiten de stadswallen, de zgn. voorsteden. Een deel van de Vissersdijk werd in de
17e eeuw ook „voorstad" genoemd21).
Gezicht op de „voorstad" van Zierikzee buiten de Noord- en Zuidhavenpoort (ca. 1965Duidelijk is te zien
dat dit complex poorten (in de steigersook een goede beveiliging vormde voor de (OudeHaven en dus ook
een waterpoort was. Foto: Streekarchivariaat Schouwen-Duiveland en Sint Philipsland.
13- Bij de Nieuwe Haven is de helling veel sterker. Reeds 10 m achter de ook hier op 3 m
NAP liggende dijk, waarop de huizen zijn gebouwd, begint de 2.0 m NAP-lijn. Vandaar dat
er in het verlengde van de St. Domusstraat een zgn. karsteil is gemaakt, een stuk straat met
geringere helling dan de straatjes Kapellestraat, Lange Groendal, Venkelstraat enz. hebben.
Hier dus geen brede wal langs de haven. Geen wonder, want de Nieuwe Haven is pas
omstreeks 1600 aangelegd, toen de stad al bedijkt en bevest was. Men kon toen op veel lager
niveau huizen bouwen.
14. St. Lievenskerk. Deze kerk ligt ongeveer op een niveau van 2.50 m NAP en steekt dus
iets boven de naaste omgeving uit. De in 1150 gebouwde romaanse voorganger lag volgens
Halbertsma ongeveer 1.50 m lager, dus op 1 m NAP13). Dit is ook het huidige niveau van
31