en bijbehorende woonhuizen. Toen het Oude Havengebied binnen de vestingwerken kwam te liggen zal dit soort nijverheid voor een deel naar het stuk kreek buiten de Noord- en Zuidhavenpoort gegaan zijn en werden langs de Oude Haven woonhuizen en handelshui zen gebouwd. Aan de Scheepstimmerdijk en de Vissersdijk is nog altijd te zien, hoe in het verre verleden de Oude Haven er heeft uitgezien. Vele oude steden hadden bewoning en nijverheid buiten de stadswallen, de zgn. voorsteden. Een deel van de Vissersdijk werd in de 17e eeuw ook „voorstad" genoemd21). Gezicht op de „voorstad" van Zierikzee buiten de Noord- en Zuidhavenpoort (ca. 1965Duidelijk is te zien dat dit complex poorten (in de steigersook een goede beveiliging vormde voor de (OudeHaven en dus ook een waterpoort was. Foto: Streekarchivariaat Schouwen-Duiveland en Sint Philipsland. 13- Bij de Nieuwe Haven is de helling veel sterker. Reeds 10 m achter de ook hier op 3 m NAP liggende dijk, waarop de huizen zijn gebouwd, begint de 2.0 m NAP-lijn. Vandaar dat er in het verlengde van de St. Domusstraat een zgn. karsteil is gemaakt, een stuk straat met geringere helling dan de straatjes Kapellestraat, Lange Groendal, Venkelstraat enz. hebben. Hier dus geen brede wal langs de haven. Geen wonder, want de Nieuwe Haven is pas omstreeks 1600 aangelegd, toen de stad al bedijkt en bevest was. Men kon toen op veel lager niveau huizen bouwen. 14. St. Lievenskerk. Deze kerk ligt ongeveer op een niveau van 2.50 m NAP en steekt dus iets boven de naaste omgeving uit. De in 1150 gebouwde romaanse voorganger lag volgens Halbertsma ongeveer 1.50 m lager, dus op 1 m NAP13). Dit is ook het huidige niveau van 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1988 | | pagina 33