obstakel goed herkenbaar werd gemaakt. Schilder Coomans uit Haamstede kreeg in 1935
daarom van het Ministerie van Marine opdracht om tot op 20 meter van de begane grond 20
meters van de torenromp te beschilderen met een rood witte spiraal. Het overblijvende
bovenste en onderste deel moest egaal rood worden geverfd. Coomans nam het werk aan
voor 490,00. Dat was geen eenvoudige klus toen zonder hoogwerker, veiligheidskooi en
verfspuiten, maar gewoon vanaf een bungelende plank en met de kwast. De rode verf was
geen probleem, maar met het wit lag het moeilijker. Wat hield het beste in de zoute zeewind?
Men probeerde het met een mengsel van 80 liter taptemelk en 100 kg witte cement. Het
volgende jaar bleek dit er grotendeels afgeregend. In mei werden toen eerst proeven
genomen met drie verschillende andere samenstellingen. Het beste bleek te voldoen de
verhouding 3/4 liter afgeroomde melk met 50 gram witte cement (zervus) en zo werd in
1936 in totaal een mengsel van 80 liter ondermelk, 40 liter karnemelk en 100 kg witte cement
op de witte banen gesmeerd. In 1937 werden deze nogmaals geschilderd nu met een
mengsel van 130 liter karnemelk met 100 kg witte cement en werd ook het onderste
torendeel (tot dan rood) wit geschilderd tot op het magazijn.
Het duurde tot in 1940 dat het uiterlijk van de toren opnieuw een behandeling kreeg, nu in
opdracht van de bezetter in ...camouflagegroen. Na de oorlog kwam door verwering
geleidelijk weer de rood-witte spiraal te voorschijn en eerst in 1950 - het vliegveld werd toch
niet gebruikt - kreeg Coomans de opdracht het torenuiterlijk in oude luister te herstellen. Hij
nam het aan voor/310,00 waarbij nu gewone witte verf werd gebruikt en de spiralen tot op
het magazijndak werden doorgetrokken. Zo is het nu nog. Iedere vier jaar wordt het karwei
gegund aan de Nationale Schilderwerken te Rotterdam en staat de toren er opvallend gaaf
bij.13)
Prof. R. D. E. Oxenaar voor de vuurtoren van Haamstede met zijn ontwerp voor het nieuwe bankbiljet van
250 gulden. Jan. 1986. Foto: Willem Mieras.
54