Ter verkleining van het risico in de uitgestrekte polder Schouwen werd de Delingsdijk aangelegd. Niet tot algehele voldoening op het eiland; liever wilde men zodanige verhoging van de zeedijken dat een nieuwe catastofe uitgesloten werd. Maar minister Opening van het Zweedse Rode Kruisziekenhuis op 11 mei 1957. H.K.H. Prinses Beatrix ontvangt bloemen van zuster Th. van der Klippe. Geheel links: mr. F. Th. Dijckmeester 'burgemeester van Zierikzee). Coll. Streekarchivariaat Schouwen Duiveland en Sint Philipsland Algra hield voet bij stuk en zelfs Jan Klompe, de toenmalige voorzitter van het Waterschap Schouwen, kon hem niet van gedachten doen veranderen. Het risico van dijkdoorbraken tot aan de afsluiting van de Oosterschelde moest maar worden gelopen. Dat zou nog ruim twintig jaar duren en in de tussentijd bleef er onrust op het eiland bij harde storm. Tegenwoordig valt er te genieten van het mooie gezicht op Schouwen vanaf de Delingsdijk. Dus toch een aanwinst Het einde van het eilandelijke isolement naderde. De Grevelingendam kwam in 1965 klaar. Een nieuw procédé was toegepast. Grote blokken beton, gestort met behulp van een kabelbaan, vormden de basis van het dijklichaam. Franse technici, vertrouwd met de aanleg van skiliften, streken neer in Bruinisse. Ook het aangelegde werkeiland, dat de basis vormde van de Brouwersdam, was spectaculair. De provincie nam het initiatief tot het overbruggen van de Oosterschelde, volgens een niet eerder in ons land toegepast, opzienbarend systeem. Er moest wel tol worden betaald, maar de bootverbinding was overbodig geworden. Een hoofdstukje apart vormt de totstandkoming van de Haringvlietbrug. Op Goeree- Overflakkee werd al sinds jaar en dag geijverd voor een verbinding over die zee-inham, 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1989 | | pagina 19