Ter verkleining van het risico in de uitgestrekte polder Schouwen werd de Delingsdijk
aangelegd. Niet tot algehele voldoening op het eiland; liever wilde men zodanige
verhoging van de zeedijken dat een nieuwe catastofe uitgesloten werd. Maar minister
Opening van het Zweedse Rode Kruisziekenhuis op 11 mei 1957. H.K.H. Prinses Beatrix ontvangt bloemen van
zuster Th. van der Klippe. Geheel links: mr. F. Th. Dijckmeester 'burgemeester van Zierikzee).
Coll. Streekarchivariaat Schouwen Duiveland en Sint Philipsland
Algra hield voet bij stuk en zelfs Jan Klompe, de toenmalige voorzitter van het
Waterschap Schouwen, kon hem niet van gedachten doen veranderen. Het risico van
dijkdoorbraken tot aan de afsluiting van de Oosterschelde moest maar worden gelopen.
Dat zou nog ruim twintig jaar duren en in de tussentijd bleef er onrust op het eiland bij
harde storm. Tegenwoordig valt er te genieten van het mooie gezicht op Schouwen
vanaf de Delingsdijk. Dus toch een aanwinst
Het einde van het eilandelijke isolement naderde. De Grevelingendam kwam in 1965
klaar. Een nieuw procédé was toegepast. Grote blokken beton, gestort met behulp van
een kabelbaan, vormden de basis van het dijklichaam. Franse technici, vertrouwd met de
aanleg van skiliften, streken neer in Bruinisse. Ook het aangelegde werkeiland, dat de
basis vormde van de Brouwersdam, was spectaculair. De provincie nam het initiatief tot
het overbruggen van de Oosterschelde, volgens een niet eerder in ons land toegepast,
opzienbarend systeem. Er moest wel tol worden betaald, maar de bootverbinding was
overbodig geworden.
Een hoofdstukje apart vormt de totstandkoming van de Haringvlietbrug. Op Goeree-
Overflakkee werd al sinds jaar en dag geijverd voor een verbinding over die zee-inham,
17