In 1920 ligt Zeeuwsch-Vlaanderen nog steeds het ongunstigst (5 a lxk uur); overig Zeeland (behalve Noord-Beveland) komt op 2Va a 5 uur, wederom conform het noordoosten. In absolute zin gesproken is er voor Schouwen-Duiveland sprake van een sterke barrière, maai' vooral door de tram is er sprake van een relatieve verbetering. Pas met de opkomst van de auto en de komst van de dammen is de verkeerssituatie van Schouwen-Duiveland sterk verbeterd: binnen één tot anderhalf uur is Utrecht bereik baar. Ook de busverbinding is er aanmerkelijk op vooruit gegaan. Zoals hierna zal blijken is de verkeersfactor evenwel niet de enige vestigingsfactor voor een stuwende ontwikkeling in de sectoren industrie en diensten.2) Wel is dit het geval voor de recreatieve ontwikkeling, uiteraard gegeven de kostelijke eigenschappen van het kustgebied. Officiële opening luchthaven Haamstede, 4 mei 1951Aan de touwen: fhr. Mr. f W. Qnarles van 'J'ford Commissaris van de Koningin in Zeeland). (Coll. Streekarchivariaat Schouwen-Duiveland en Sint Philipsland) 1945 Over het jaar van uitgang - 1939 - is economisch weinig bekend. De laatste volkstelling was van 1930 en er bestonden geen instituten die specifieke statistische gegevens verzamelden. De eerstvolgende volkstelling was van 1947. Wij mogen er evenwel van uitgaan dat de economische struktuur in 1939 ongeveer hetzelfde beeld vertoonde als in 1947. Het herstel van de oorlogsschade was een eind gevorderd, maar echte strukturele vernieuwingen - waaronder de uitstoot uit de landbouw - traden in ons land pas in de loop van de jaren vijftig op. Bovendien was op Schouwen-Duiveland de oorlogsschade niet zo desastreus als in andere delen van ons land, zoals bijvoorbeeld op Walcheren en 43

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1989 | | pagina 45