In 1920 ligt Zeeuwsch-Vlaanderen nog steeds het ongunstigst (5 a lxk uur); overig
Zeeland (behalve Noord-Beveland) komt op 2Va a 5 uur, wederom conform het
noordoosten. In absolute zin gesproken is er voor Schouwen-Duiveland sprake van een
sterke barrière, maai' vooral door de tram is er sprake van een relatieve verbetering.
Pas met de opkomst van de auto en de komst van de dammen is de verkeerssituatie van
Schouwen-Duiveland sterk verbeterd: binnen één tot anderhalf uur is Utrecht bereik
baar. Ook de busverbinding is er aanmerkelijk op vooruit gegaan. Zoals hierna zal
blijken is de verkeersfactor evenwel niet de enige vestigingsfactor voor een stuwende
ontwikkeling in de sectoren industrie en diensten.2) Wel is dit het geval voor de
recreatieve ontwikkeling, uiteraard gegeven de kostelijke eigenschappen van het
kustgebied.
Officiële opening luchthaven Haamstede, 4 mei 1951Aan de touwen: fhr. Mr. f W. Qnarles van 'J'ford
Commissaris van de Koningin in Zeeland).
(Coll. Streekarchivariaat Schouwen-Duiveland en Sint Philipsland)
1945
Over het jaar van uitgang - 1939 - is economisch weinig bekend. De laatste volkstelling
was van 1930 en er bestonden geen instituten die specifieke statistische gegevens
verzamelden. De eerstvolgende volkstelling was van 1947. Wij mogen er evenwel van
uitgaan dat de economische struktuur in 1939 ongeveer hetzelfde beeld vertoonde als in
1947. Het herstel van de oorlogsschade was een eind gevorderd, maar echte strukturele
vernieuwingen - waaronder de uitstoot uit de landbouw - traden in ons land pas in de
loop van de jaren vijftig op. Bovendien was op Schouwen-Duiveland de oorlogsschade
niet zo desastreus als in andere delen van ons land, zoals bijvoorbeeld op Walcheren en
43