Grevelingendam, de Haringvlietbrug, de Zeelandbrug, de Oosterscheldedam en de Philipsdam is de ontwikkeling van vooral de recreatie meer dan in het kwadraat gestimuleerd. De wet van het kwadraat wordt aanmerkelijk overschreden doordat de vestigingsfactoren voor de recreatie uitzonderlijk goed zijn. Voor de industrie geldt het omgekeerde. De verkeersverbeteringen hebben voor Schouwen-Duiveland wel een uiterst belang rijke invloed gehad, zij het dat de effecten vooral de recreatie golden. Intern zijn twee zaken van belang: de concentratie van landbouwhavens en de vervanging van tram door busvervoer. De Rotterdamsche Tramweg Maatschappij RTM) heeft zoals wij zagen een positieve invloed op de ontwikkeling gehad. Uit destijds door het E. T. I. en ir. A. H. H. Robbé Groskamp samengestelde rapporten bleek dat de bevolkingsdichtheid te gering was voor een voldoende frequentie, temeer daar het goederenvervoer sterk daalde. Daar kwam bij dat de gehele infrastructuur in 1953 vernietigd was en er zeer hoge investeringen voor herstel nodig waren. Ook het net van hoofdwegen onderging na 1953 grote verbeteringen. Met een net van buslijnen kon een grotere souplesse worden bewerkstelligd. Overigens zou in het tijdperk van overvolle autowegen en van noodzaak voor beter openbaar vervoer de tram weer uitstekende diensten kunnen bewijzen. Schouwen-Duiveland beschikte in 1953 over 14 grotere en kleinere (landbouw) havens. Zierikzee met een aan- en afvoer in 1952 van 119 miljoen kilogram was daarvan veruit de grootste. Met 33 miljoen kilogram nam Brouwershaven de tweede plaats in, gevolgd door de Beldert-Dreischor (20 miljoen kilogram), Bruinisse (14 miljoen kilogram), Burghsluis 13 miljoen kilogram) en Scharendijke 12 miljoen kilogram). Bij de meeste havens overwoog de afvoer, bij Zierikzee de aanvoer (70 procent), wat voor wat betreft de regionale funktie duidelijk spreekt. In het kader van de Deltawerken heeft er een rigoreuze concentratie plaatsgevonden. Aanleg Grevelingendam 1964 (Coll. Slreekarcbivariaat Schouwen-Duiveland en Sint PhiHpsland) 51

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1989 | | pagina 53