Tot nu toe is het effect echter alleen beperkt tot de aanzienlijke recreatieve ontwikkelingen. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden- en Noord- Zeeland heeft er in een studie op gewezen dat voor de detailhandel de vaste verbindingen - en vooral de Oosterscheldekering die Middelburg op koite afstand van het kustgebied brengt met name in de sector speciaalzaken tot een koopkrachtlek op Schouwen-Duiveland hebben geleid, ook in Zierikzee. Dit verschijnsel is niet ru'ineus. In de eerste plaats is deze sector niet stuwend maar volgend. Belangrijker is dat van eerlijke concurrentie juist een stimulans uitgaat. Tot slot, ondanks de geschiedkundige inslag van dit boekwerk, nog een vooruitblik. Met een Westerschelde-oeververbinding krijgt Schouwen-Duiveland ook meer achterland in het zuiden. Het is zeker denkbaar - waar thans de Hoekse Waard en Goeree Overflakkee gunstiger liggen voor kleine industriële- en diensten bedrijven - dat met name Zierikzee toch zekere perspectieven in deze sector krijgt. Dankbetuiging Veel gegevens en documentatiemateriaal heb ik ontvangen van mijn oud-E.T.I.- medëwerker Drs. S. P. van der Zee, thans hoofd van het Stafbureau economisch onderzoek en datavoorziening van de Provinciale Griffie. Van de heer K. Verhagen van het Gewestelijk Arbeidsbureau te Goes ontving ik de gegevens over de uitsplitsing van de beroepsbevolking. Bouw van een nieuwe produktiehal Zeelandia B. V. in Zierikzee (19831 (foto: J. D. C. Berrevoets, coll Streekarchivariaat Schouwen-Duiveland en Sint Philipsland) 53

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1989 | | pagina 55