Een periode vol grote veranderingen, 1965-1989 Over het Deltaplan is al veel geschreven. Voor het vervoer en verkeer op Schouwen Duiveland is het Deltaplan van enorme betekenis, want daardoor ging er tussen 1965 en 1989 veel veranderen. Het jaar 1965 was van grote historische betekenis voor Schouwen-Duiveland, Het eiland kreeg dat jaar vaste oerverbindingen met het vaste land: op 1 april werd de Grevelingendam voor verkeer geopend. Via de reeds in 1964 geopende Haringvliet brug over het Hellegatsplein werd het eiland met overig Nederland verbonden. Dat jaar kwam ook een vaste oeververbinding naar het zuiden klaar, deze viel echter buiten het kader van het Deltaplan. Toen men in 1959 al volop met het Deltaplan bezig was, gaven de Zeeuwse provinciebestuurders aan Ir. Snip van Provinciale Waterstaat opdracht om te onderzoeken welke mogelijkheden er waren om Schouwen-Duiveland in het zuiden te verbinden met overig Zeeland. Als beste plan kwam een brug bij Zierikzee uit de bus. De veerboten van Maas voor de verbinding Zijpe - Hoek van Sint Jacob (Goeree-Overflakkee). (Coll, Streekarchivariaat Schouwen-Duiveland en Sint Philips/and) Het kabinet vond deze dure plannen overbodig en wilde niet meebetalen. Toen besloot de Provincie Zeeland toch een brug te bouwen en het nodige geld door middel van tolheffing bij elkaar te krijgen. Tussen 1962 en 1965 werd aan de brug gebouwd, zonder rijksbijdrage dus. Op 15 december 1965 was het een historische en feestelijke dag, want toen werd de brug over de Oosterschelde, die later tot Zeelandbrug gedoopt werd, door Koninging Juliana geopend. 67

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1989 | | pagina 69