De veerdiensten van Maas en P.S.D. werden door deze nieuwe verbindingen overbodig en opgeheven. De afstand van Zierikzee naar Rotterdam werd veel korter, van 110 km via Zijpe en de Moerdijkbrug naar 75 km over de Grevelingendam. Daarnaast was nog een duidelijke tijdwinst, doordat er voortaan niet meer uren gewacht hoefde te worden op afvaarten van overvolle veerboten. De toegangswegen naar de nieuwe verbindingen werden de volgende jaren aangepast. In 1964 werden er 393-601 auto's overgezet van Zijpe naar Anna-Jacobapolder. De P.S.D. vervoerde dat jaar 111.698 auto's en 558 vrachtauto's over de Oosterschelde. Het aantal motorvoertuigen dat in 1966 de Zeelandbrug passeerde was: 911-879 personenauto's, 53-296 lichte vrachtauto's en 16.258 zware vrachtauto's. Het verkeer naar Schouwen-Duiveland werd door deze nieuwe verbindingen meer dan verdubbeld. Tot 1980 nam het aantal motorvoertuigen jaarlijks toe met ongeveer 9%, daarna stabiliseerde het op ongeveer 2,5 miljoen per jaar. Deze cijfers moeten met enige voorzichtigheid worden geïnterpreteerd, omdat bij de Grevelingendam pas in 1970 een telkabel kwam, zodat er geen volledig beeld van de verkeerstoename in 1966 is gegeven. In heel Nederland was er in de jaren '60 sprake van een forse verkeerstoename door de sterke groei van het aantal particuliere auto's van 552.000 in 1965 naar 2.465.000 in 1970. Op Schouwen-Duiveland nam het aantal auto's in dezelfde periode toe van 1.262 tot 3-276. Toch was er nergens in 1966 sprake van een verdubbeling van het verkeersaanbod zoals op Schouwen-Duiveland. Door de kortere verbindingen met Midden-Zeeland en het Rotterdamse industriege bied en de toegenomen mobiliteit, ontstond de mogelijkheid om op Schouwen- Duiveland te (blijven) wonen en elders te werken. Van 1965 tot 1975 nam het aantal pendelaars toe van nog geen 100 per week tot ruim 700 dagelijks. Door de betere verbindingen, de aanwezigheid van potentiële werknemers en het verlenen van gunstige faciliteiten door de gemeente Zierikzee, kwamen er meer industriële bedrijven naar Schouwen-Duiveland, hoewel de regio niet echt geïndustrialiseerd werd. De grootste toename in werkgelegenheid kwam in de dienstensector, waar verkeers- en vervoersdiensten, het werk aan de Deltawerken voor een deel, en de horeca en recreatie onder vallen. Er werden vele nieuwe winkels, campings en horeca-ondernemingen geopend in Zierikzee en de Westhoek. In de onderstaande tabel zijn de veranderingen qua werkgelegenheid zichtbaar gemaakt. Tabel totale werkgelegenheid van de beroepsbevolking op Schouwen-Duiveland I960 1965 1970 1975 1981 1985 landbouw 3000 2300 1600 1200 945 935 visserij 145 165 185 185 185 185 nijverheid 1640 1505 2450 2350 3355 3000 diensten 2615 3600 3950 4450 4995 4850 totaal 7400 7565 8185 8185 9480 8970 bron: P.P.D./Arbeidsbureau. De achteruitgang van de werkgelegenheid in de landbouw komt door mechanisatie en schaalvergroting. De toename van het verkeer leverde een groeiend aantal recreanten op, die de wateren, wegen en campings gingen bevolken op het eiland. Maar door hun bestedingen op Schouwen-Duiveland, zowel in de winkels, als op de campings en in de 68

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1989 | | pagina 70