in Scharendijke, Brouwershaven, Aquadelta bij Bruinisse, waar volop nieuwe jachtjes kwamen te liggen die voor nieuwe bedrijvigheid in de havens zorgden. Oude bedrijvigheid verdween, want op 6 juli 1988 maakte de laatste veerboot bij Zijpe zijn allerlaatste overtocht, op dezelfde dag dat de Philipsdam werd geopend. De afgelopen kwart eeuw betekende al met al een afsluiten van de geschiedenis van Schouwen-Duiveland als eiland door vaste oeververbindingen naar alle kanten. Deze nieuwe routes werden sterke impulsen voor toename van verkeer en vervoer en daarmee voor de Schouwen-Duivelandse economie. Het openbaar vervoer werd beperkt tot bussen; in diverse plaatsen kwamen jachthavens, die vooral in Zierikzee en Brouwershaven voor verkeersdrukte zorgden. Bijlage 1. Beschrijving van de veerdiensten 1939-1989- 1.Van 1923 tot 1941 onderhield de Provinciale Stoombootdiensteen veerdienst over de Oosterschelde en de Zandkreek, van Zierikzee - Katsche Veer - Kortgene - Wolphaartsdijk. Na de Tweede Wereldoorlog werd de route bekort tot Zierikzee - Katsche Veer op Zuid-Beveland. Deze dienst sloot met een buslijn aan op de trein in Goes. Toen in 1960 de Zandkreekdam gereed was, verplaatste de P.S.D. de veerdienst naar de Val en Kats op Noord-Beveland. In 1965 werd de dienst na de opening van de Zeelandbrug beëindigd. 2. Tussen Zijpe en Anna-Jacobapolder op Sint Philipsland voer een boot van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij. Deze had aansluiting op de trams en later de bussen van de R.T.M. en daarmee met de trein in Roosendaal. Deze veerdienst heeft bestaan tot in 1988 de weg over de Philipsdam geopend werd. 3. Van Zijpe was er ook een R.T.M. veerdienst naar Numansdorp in de Hoekse Waard. Tot in 1962 de Haringvlietbrug geopend werd, bleef deze veerdienst bestaan. 4. Eveneens vanuit Zijpe verzorgde J.J. Maas te Anna Jacobapolder een voetveer over het Zijpe en het Grevelingen naar de Hoek van Sint Jacob op Goeree Overflakkee. Dit veer werd in 1965, toen de Grevelingendam werd geopend, gestaakt. 5. Tot 1968 werd er vanuit het haventje van Viane bij Ouwerkerk een voetveer onderhouden naar Stavenisse op Tholen door Boomsluiter. ö.Jac. Berrevoets zette vanaf 1929 van Zierikzee over naar Colijnsplaat op Noord- Beveland met een motorboot. Van 1954 tot 1960 onderhield de familie Berrevoets het veer alleen in de zomermaanden. 7. Van 1923 tot 1941 zette P. van den Boogaart met een motorboot over van Zijpe naar Sint-Annaland op Tholen. Wegens oorlogshandelingen staakte hij het veer in 1941. 8. De Vlaardingse Stoomboot Maatschappij had van 1936 tot 1946 -met een onderbre king in de oorlog- drie keer per week een dienst van Zierikzee naar Rotterdam. Bijlage 2 Aantal vervoerde passagiers en auto's door RTM en PSD. Zijpe - Anna-Jacobapolder 1946 1950 1960 1964 1965 1970 1979 passagiers auto's 130.000 265.000 27.499 79.229 1.095.916 937.234 697.940 407.572 393.601 345.670 274.051 168.177 Zierikzee - Katsche Veer/Kats passagiers auto's vrachtauto's 108.513 149.041 205.158 414.018 500.838 4.343 20.212 49.044 111.698 140.490 558 746 71

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1989 | | pagina 73