Veranderend vervoer, 1939-1989 door drs. p.F. Vleugel Inleiding In dit artikel wordt ingegaan op het verkeer en vervoer op Schouwen-Duiveland tussen 1939 en 1989. Vervoer is: het overbrengen van personen of goederen tussen producenten en consumenten ter bevrediging van verplaatsingsbehoeften. Verkeer is afgeleid van vervoer en ontstaat door de beweging van transportmiddelen. In het Deltagebied vond het meeste vervoer over water plaats. Vele steden in de rivierendelta van Rijn, Maas en Schelde hadden hun welvaart dan ook in belangrijke mate te danken aan hun gunstige ligging aan scheepvaartroutes waarlangs goederen stromen werden verplaatst. Zo was Zierikzee reeds in de veertiende eeuw een welvarende stad met bloeiende handel en nijverheid, door de ligging aan een belangrijke vaarroute. Ook de tweede helft van de zeventiende eeuw was een economisch goede tijd voor de havenstad Zierikzee. Brouwershaven, dat al vroeg een invoerhaven voor bier was, groeide in de vijftiende eeuw uit tot een welvarend havenstadje. In tegenstelling tot de meeste andere Nederlandse steden, beleefde Brouwershaven in de 19e eeuw een periode van grote bloei en bedrijvigheid. De oorzaak was het verzanden van de toegang tot de Rotterdamse haven, waardoor de zeeschepen uit moesten wijken naar het Brouwersha- vense Gat. Brouwershaven werd daardoor een tijdlang de belangrijkste Nederlandse overslaghaven. Vervoer en verkeer waren in bovenstaande voorbeelden flinke impulsen voor economische bedrijvigheid. In dit artikel wordt beschreven, welke veranderingen er tussen 1939 en 1989 hebben plaatsgevonden in aard en omvang van het openbaar en particulier vervoer op en naar Schouwen-Duiveland. Tevens wordt nagegaan, welke impulsen er van het verkeer en vervoer uitgingen voor de economie van de regio. Een juiste, afgewogen beoordeling is moeilijk nu al te geven, omdat er op gebied van verkeer en vervoer de afgelopen jaren grote verschuivingen optreden. In verschillende gevallen is recent materiaal niet voldoende of té overvloedig voorhanden, zodat de cijfers met de nodige voorzichtigheid moeten worden geïnterpreteerd. Meer tijdsver schil met bijvoorbeeld de laatste Deltawerken zou wellicht tot een andere analyse kunnen leiden. In het verkeer en vervoer op Schouwen-Duiveland van 1939-1989 worden vier perioden onderscheiden: 1. 1939-1943: De oorlog met veel vervoersproblemen. 2. 1946-1964: Gelijkblijvend karakter naar aard van het vervoer, wel groei in omvang. 3- 1953: Uitzonderlijk vervoer door de watersnoodramp 4. 1965-1989: Een periode vol veranderingen. Stagnatie en vervoersproblemen, 1939-1945. „Op vervoersgebied is er in Nederland in de jaren '20 en '30 veel gerealiseerd. Het wegennet is flink uitgebreid en verhard, er zijn diverse grote bruggen gebouwd, het spoorwegnet en de streeknetten van tramlijnen zijn voltooid en op elkaar afgestemd en aangesloten. Zodanig dat alle delen van het land ontsloten zijn en onderling goede, direkte verbindingen gekregen hebben", aldus de Algemene Geschiedenis der Nederlan den. De grote uitzondering op deze algemene stelling van ontsloten zijn, waren de Zeeuwse 55

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1989 | | pagina 57