Op het linker luik zien we Filips ten voeten uit, gekroond en in wapenrusting.
Zijn wapenrok is versierd met de Oostenrijkse, Bourgondische en Spaanse
wapens. Verder draagt hij een koninklijke mantel van brokkaat met hermelijn
afgezet. Om de hals heeft hij de ordeketen van het Gulden Vlies. In de rechter
hand houdt hij het opgeheven zwaard, zinnebeeld van de rechterlijke macht, met
de wapenspreuk "Qui vouldra" (letterlijk: hij die zal willen) in het lemmet gegra
veerd. De linkerhand wijst naar de voorstelling op het middenpaneel met 'Het
laatste oordeel'.
Opmerkelijk is de welige plantengroei op de voorgrond van het schilderij en de
ruïnes van de oude burcht van Brussel die in de dertiende eeuw ten onder ging'.
Op de achtergrond zien we de muren van de stad Brussel met de oude Vierschaar
Burgendael. Verder weg links, naast het hoofd van Filips, rijzen de twee torens
van de Sint-Goedelekerk op.
In 1887 werd een litho van het drieluik gemaakt door de Anlwetpse kunstenaar C. 't Feit in opdracht
van A. A. Reynen. Zie hierna pag. 59(.Collectie Streekarchivariaat Schouwen-Duiveland en Sint
Philipsland.)
Rechts is Johanna van Castilië (de Waanzinnige) afgebeeld in vorstelijk gewaad.
De statiemantel is rijk versierd en van wapens voorzien. De vorstin draagt een
dubbele kap en een fijn gedraaide kroon op het hoofd. Om haar hals heeft zij een
medaillon. Haar rechterhand rust op haar gewelfde buik, die mogelijk een subtie
le verwijzing inhoudt naar haar zwangerschap. Johanna schonk het leven aan
twee zonen en vier dochters. Gezien de datering van het schilderij zal het hier
niet gaan om het eerste kind, Eleonara, die geboren werd in het jaar 1498.
Aannemelijker is dat zij in verwachting is van haar eerste zoon, Karei V, die in
1500 geboren werd.
42