Op de achtergrond zien we de tuinen van het paleis te Brussel, "La Folie" of "De Feuillije" (later het Labyrint) genoemd met daarin het zomerhuis en het uit Spanje ingevoerde houten paviljoen. Het park met fonteinen, het paviljoen en zelfs een dierentuin behoorden aan het begin van de zestiende eeuw tot de grootste attrac ties van Brussel. Ook op dit portret zien we veel planten en de restanten van de oude burcht afgebeeld. De zijluiken kunnen een ceremoniële functie hebben, maar vormen gezamenlijk ook een typisch voorbeeld van een huwelijks- of fami lieportret, dat aan het eind van de vijftiende eeuw opkomt in adellijke milieus en vooral in de zestiende en zeventiende eeuw een geliefd genre zal worden in krin gen van de rijke burgerij3. b. Buitenzijden met Sint-Lieven en Sint-Maarten. De buitenzijden van de luiken zijn met schilderijen in een grijstint (grisaille) ver sierd. Links zien we in een nis de Heilige Livinus of Sint-Lieven, onder andere patroon van de stad Zierikzee en van de Sint-Lievensmonsterkerk. Op de console zijn het wapenschild van Filips de Schone met daarbij cle wapens van Castilië, Leon, Aragon, Sicilië, Noord-Oostenrijk, Noord-Bourgondië, Oost-Bourgondië, Brabant en in het hartschild Vlaanderen en Tirol afgebeeld. Sint-Lieven is geschilderd in bisschopskledij met in de linkerhand de vollerstang als attribuut, een werktuig uit de lakenbereiding dat naar zijn martelaarschap ver wijst en in de rechterhand het kruis. Het levensverhaal van Livinus de - Passio Livini archiepiscopi el martyris - werd in de eerste helft van de elfde eeuw opge tekend door monniken van Sint-Baafs of Sint-Bavo-abdij te Gent. Sint-Lieven zou een edelman uit Schotland geweest zijn, die priester werd en later tot bisschop werd verkozen. Hij verkondigde het evangelie in Brabant en moest veel vervol ging van de heidenen doorstaan die hem met een vollerstang de tong uitrukten en tenslotte onthoofdden. Zijn sterfdag wordt herdacht op 12 november. Het leven van Sint-Lieven vertoont opmerkelijk veel overeenkomsten met een andere heilige, namelijk cle Angelsaksische Sint-Lebuinus of Liafwinus (775 gest.) die vooral in Deventer en omstreken bekendheid genoot. Beiden hebben hun feest dag op 12 november6. Waarschijnlijk heeft Sint-Lieven nooit bestaan, maar is deze heilige bedacht door de monniken van de St.-Baafsabdij te Gent in een poging de Sint-Pietersabdij in dezelfde stad de loef af te steken. De vele relieken van heili gen die de Pietersabdij bezat, stonden garant voor een voortdurende stroom van pelgrims die zorgden voor inkomsten en aanzien. De Sint-Baafsabdij kwam op 28 juni 1007 in het bezit van het aan de heilige Livinus toegeschreven gebeente dat plechtig werd overgebracht van Houtem in het land van Aalst naar de abdij te Gent. Na deze translatio werd de cultus door de monniken van de abdij in de elfde eeuw krachtig gepropageerd in de gebieden waar de abdij bezittingen had7. Met name in Schouwen had de devotie tot Sint-Lieven veel succes. De kerk te Zierikzee werd in 1151 al aan deze heilige gewijd en kreeg op 25 juni 1463 van de Baafsabclij een kostbaar reliek - een deel van de arm van Sint-Lieven - ten geschenke8. Op deze dag en op de patroonsdag 12 november werd het relikwie in een plechtige processie rondgedragen. Op het rechterpaneel is cle Heilige Martinus of Sint-Maarten afgebeeld die grote verering genoot in de westerse wereld9. Hij was onder anderen patroon van het bisdom Utrecht, waaronder ook Zierikzee viel. Het voetstuk waarop de heilige 43

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1991 | | pagina 45