Links de Heilige Livinus of Sint-Lieven; rechts de Heilige Martinus of Sint-Maarten (in grisaille). (Collectie Slreekarchivariaal Schouwen-Duiveland en Sint Philipsland. Zierikzee.) staat, draagt een nog niet ingevuld wapen, een zgn. arma candidata. Ook bij de uitbeelding van Sint-Maarten wordt de toeschouwer herinnerd aan het levensverhaal van de heilige. Omstreeks 31.6 werd Martinus als zoon van een hei dense magistraat geboren. Tijdens zijn verblijf als soldaat in Gallië kwam hij in aanraking met het christendom. Toen hij op een koude winterdag voor de stads poort van Amiens kwam, zag hij een halfnaakte bedelaar die hem om een aal moes vroeg. Omdat Martinus geen geld had, sneed hij met zijn zwaard een stuk van zijn rode soldatenmantel en gaf dat aan de arme. In een visioen zag hij later Christus voor zich staan, die zei: Martinus heeft mij met deze mantel bekleed". Na zijn bekering verliet Maitinus het leger. Hij leidde aanvankelijk een leven als kluizenaar en werd tenslotte tot bisschop van Tours gekozen. De Heilige Maarten wordt hier voorgesteld als krijgsman op een paard gezeten, terwijl hij een stuk van zijn mantel aan de bedelaar geeft. Zijn feestdag is op 11 november, dus een dag voor het feest van Sint-Lieven. c. middenpaneel met 'Het laatste oordeel' (eiken 126x105). In de late middeleeuwen was de uitbeelding van 'Het laatste oordeel' een popu lair thema10. Beroemde vijftiende eeuwse voorbeelden treffen we aan bij schilders als Jan van Eyck (1420/25), Rogier van der Weyden (1445/50), Hans Memlinc (1467/73) en Jeroen Bosch (1500). Het Zierikzeese schilderij past qua vorm en inhoud in deze traditie. Het middenpaneel is te verdelen in twee duidelijk onder scheiden zones. In de opengewerkte, met goudbrokaat versierde hemel, zien we Christus als heerser en rechter afgebeeld, gezeten op de regenboog met achter 44

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1991 | | pagina 46