Netherlandish Painting toegeschreven aan de anonieme Meester van de Jozeflegende, ook wel aangeduid als de Meester van Affligem die omstreeks 1500 werkzaam was in Brussel". Onder deze naam staat het schilderij nu ook vermeld in de catalogus van het museum. Toch blijft het drieluik omringd door raadsels. Zo is er twijfel of het middenpaneel en de zijpanelen wel door dezelfde schilder gemaakt zijn. In de scènes op het het middenpaneel herkennen we meerdere handen, wat erop wijst dat het paneel als atelierwerk werd geproduceerd. Ook de precieze datering is nog niet vastgesteld. Bij gebrek aan gegevens worden data genoemd die tussen 1498 en 1504 liggen, mogelijk nog iets later. Daarbij spelen criteria als kleding, heraldiek of de ingeschatte leeftijd van de afgebeelde figuren een rol. Er is echter behoefte aan gedetailleerder onderzoek. Vanwege de historische uitbeelding van Filips en Johanna is de grootste aandacht tot nu toe uitgegaan naar de zijpanelen van het drieluik, maar een gedegen kunsthistorische analyse van het drieluik als geheel ontbreekt nog steeds". Een onderzoek naar de opdrachtgever van het schilderij is al even moeizaam als naar de schilder. Het mecenaat van de kunst vinden we in die dagen in hofkrin gen, bij kerkelijke overheden, broederschappen en gilden en in toenemende mate in het milieu van de rijke stedelijke burgerij. Alle onderzoekers zijn het erover eens, dat de opdrachtgever van het drieluik met een dubbelportret van het vor stenpaar gezocht moet worden aan het hof. Misschien werd het in opdracht van Filips de Schone zelf gemaakt als geschenk voor de stad Zierikzee om de relatie tussen vorst en stad te onderstrepen. Ook het omgekeerde is denkbaar. Het kunstwerk zou geproduceerd kunnen zijn als geschenk voor de hertog om zijn genegenheid te winnen of de goede verhoudingen te bestendigen. Filips de Schone werd in 1478 als de zoon van Maria van Bourgondië en de Habsburger Maximiliaan van Oostenrijk in Gent geboren. Toen zijn moeder in 1482 stierf, was hij nog te jong om als hertog van het Bourgondische rijk en Heer der Nederlanden op te treden. Maximiliaan vervulde daarom het regentschap ondanks de heftige politieke tegenstand in Vlaanderen. In 1494 werd Filips op zestienjarige leeftijd als hertog van Brabant te Leuven ingehuldigd. Daarna wer den Blijde Inkomsten gehouden in Henegouwen, Holland en Zeeland, waarbij de vorst officieel werd erkend. Pas in 1498 kwam Filips naar het opstandige Vlaanderen". Intussen was hij op 20 oktober 1496 te Lier gehuwd met Johanna, de dochter van Ferdinand van Aragon en Isabella van Castilië. In november van dat jaar kwam Filips naar Middelburg om afscheid te nemen van zijn zuster Margaretha die naar Spanje vertrok om te huwen met de broer van Johanna, Johan (Don Juan), de kroonprins van Aragon en Castilië. Bij die gelegenheid kon Filips ook te Middelburg plechtig ingehuldigd worden16. Tijdens zijn bezoeken schonk de vorst verschillende keren gebrandschilderde ramen met zijn wapens en de afbeelding van zijn persoon en zijn familieleden. Dergelijke schenkingen werden in Zeeland gedaan aan onder andere de kerk van Reimerswaal en Hulst en de abdijkerk van Middelburg. In het jaar 1498 bracht Filips een bezoek aan Zierikzee, maar in de archieven is geen enkel bewijs te vin den dat de vorst bij deze gelegenheid een kunstwerk aan de stad geschonken zou hebben17. Er is nog een andere gelegenheid die Filips ertoe gebracht kan hebben het schil- 46

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1991 | | pagina 48