Ölfe s, Jf" j||gl j|g&| jttg|- Gerard David schilderde op twee pane len De berechting door Cambyses en Het villen van Sisamnes, 1498, paneel 182 x 159 cm. Groeningemuseum, Brugge. Op het hier afgebeelde tweede schilderij wordt de meinedige rechter gevild onder toeziend oog van Cambyses. Rechtsboven zetelt de zoon op de met de huid van de vader omhangen rechter stoel. we aan in het werk van onder anderen Gerard David die de geschiedenis van de meinedige rechter Sisamnes in 1498 op twee panelen schilderde voor de rechts zaal te Brugge. Rogier van der Weyden was hem in 1436 al voorgegaan met een reeks schilderijen voor de schepenzaal van de stad Brussel, waarin ook de geschiedenis van Sisamnes was weergegeven33. Zou het drieluik dan oorspronke lijk toch niet voor de vierschaar bestemd zijn? Nader onderzoek toont echter aan, dat in deze tijd profane afbeeldingen vaak gecombineerd werden met. bijbelse voorstellingen. Zo vinden we in de schepenbank van het stadhuis van Maastricht omstreeks 1500 zowel de geschiedenis van Sisamnes als 'Het laatste oordeel'. Ook in andere plaatsen, waaronder Middelburg, gaan deze twee onderwerpen samen3,1. In een tijd dat wereldlijke en geestelijke zaken nog niet streng gescheiden waren, kon het drieluik een functionele plaats vervullen in een meer profane omgeving. Er zijn aanwijzingen dat altaarstukken met 'Het laatste oordeel' aanvankelijk niet in de vierschaar zelf waren opgesteld, maar in een aangrenzende kapel. Schepenen en stadsbaljuw konden hier de mis bijwonen voordat zij hun justitiële taak ten uitvoer brachten35. Misschien was de kapel in Zierikzee gesitueerd in het oude veertiende-eeuwse stadhuis aan de oostkant. Later ging men ertoe over der gelijke schilderijen in de zaal van de vierschaar te plaatsen, zodat een breder publiek gesticht en gewaarschuwd kon worden: in de vierschaar werd de mens door aardse rechters geoordeeld, maar de toeschouwer werd eraan herinnerd, dat de Opperrechter bij zijn wederkomst het eindoordeel zou vellen. Niet alleen in het buitenland zijn voorbeelden van deze ontwikkeling te vinden. Ook in de raadhuizen van bijvoorbeeld Goes, Middelburg, Tholen en Vlissingen waren voor stellingen met 'Het laatste oordeel' te zien, al kan daar tegen in gebracht worden dat het in deze raadhuizen meestal ging om een rechthoekige afbeelding in plaats van een drieluik36. 53

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1991 | | pagina 55