Nog steeds kunnen we met De Stuers meevoelen. De indrukwekkende lijst van schilderijen die in de negentiende eeuw verkocht werd, maakt ons niet alleen bewust van het rijke cultuurbezit van het eertijds welvarende Zierikzee, waarvan we hier nog maar een deel te zien krijgen, maar bezorgt ons tegelijkertijd een gevoel van ergernis en teleurstelling over het feit dat deze unieke kunstvoorwer pen nauwelijks een eeuw geleden voor een appel en een ei voor de stad verloren gingen. Van de meeste schilderijen weten we niet eens hoe ze eruit zagen, laat staan waar ze zich thans bevinden. De geschiedenis van het Zierikzeese drieluik maakt duidelijk hoe smaak en func tie in de loop der eeuwen kunnen veranderen. Wij zijn misschien te gauw geneigd vanuit onze eigen tijd de rekening op te maken en de vierschaar te span nen. Kunst en de waardering van kunst blijven per slot van rekening in beweging. Het laatste oordeel is nog niet geveld5,1. In Het leven van onze vooroudersdeel III van N. de Roever en G. J. Dozy, Amsterdam z. j. (negentiende eeuw) p. 8, werd een derde kopie van de zijluiken opgenomen (schaal 1:10). 60

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1991 | | pagina 62