Nog steeds kunnen we met De Stuers meevoelen. De indrukwekkende lijst van
schilderijen die in de negentiende eeuw verkocht werd, maakt ons niet alleen
bewust van het rijke cultuurbezit van het eertijds welvarende Zierikzee, waarvan
we hier nog maar een deel te zien krijgen, maar bezorgt ons tegelijkertijd een
gevoel van ergernis en teleurstelling over het feit dat deze unieke kunstvoorwer
pen nauwelijks een eeuw geleden voor een appel en een ei voor de stad verloren
gingen. Van de meeste schilderijen weten we niet eens hoe ze eruit zagen, laat
staan waar ze zich thans bevinden.
De geschiedenis van het Zierikzeese drieluik maakt duidelijk hoe smaak en func
tie in de loop der eeuwen kunnen veranderen. Wij zijn misschien te gauw
geneigd vanuit onze eigen tijd de rekening op te maken en de vierschaar te span
nen. Kunst en de waardering van kunst blijven per slot van rekening in beweging.
Het laatste oordeel is nog niet geveld5,1.
In Het leven van onze vooroudersdeel III van N. de Roever en G. J. Dozy,
Amsterdam z. j. (negentiende eeuw) p. 8, werd een derde kopie van de zijluiken
opgenomen (schaal 1:10).
60