De strijd te land in 1575 en 1576 op Schouwen-Duiveland door dr. c. van der Graaf Inleiding In de vorige jaargang van de Kroniek van het land van de zeemeermin (1990.) stonden wij stil bij de strijd te water op Schouwen-Duiveland in 1575 en 1576. In die bijdrage gingen wij in op afbeeldingen van die strijd, hun historische context en betrouwbaarheid. In dit artikel willen wij de afbeeldingen over de strijd te land in 1575/1576 cen traal stellen. De strijd te land concentreerde zich op twee plaatsen: Bommenee en Zierikzee. De eerste plaats werd na een kortstondig, maar hevig beleg door de Spaanse troepen veroverd. Zierikzee wist daarentegen de troepen van de Spaanse koning negen maanden lang buiten de poorten te houden. Bommenee De verrassing van Den Briel, het ontzet van Leiden, de uitmoording van Naarden, ja alle historische gebeurtenissen van enig belang tijdens het voorspel of het ver loop van de Tachtigjarige oorlog, werden door Frans Hogenberg en later, na zijn overlijden in 1590, door zijn zoon Abraham, weergegeven en vastgelegd in koper gravures, die een uitstekend - en soms vertekend - beeld geven van de politieke en militaire strijd. De prenten werden en worden nog steeds in geschiedenisboe ken of atlas gereproduceerd. Frans Hogenberg was in 1538 in Mechelen geboren, werkte tot 1570 in Antwerpen, maar emigreerde, toen de grond voor hem als protestant te heet onder de voeten werd, naar Keulen, waar hij zijn lucratief bedrijf als graveur voortzette. Hij overleed in 1590 en werd op het protestantse kerkhof in Keulen begraven. Frans Hogenberg werkte samen met de cartograaf Ortelius in het Tbeatrum Orhis Termrum Cs Werelds Schouwtoneel) en met G. Braun in Civitates Orbis Terrarum ('s Werelds Steden). Beide medewerkers waren Roomskatholiek, evenals Michael Aitsinger, de auteur van De Leone Belgico (De Nederlandse Leeuw, kaart van de zeventien gewesten in de vorm van een leeuw). Aitsinger schrijft de geschiedenis bij de prenten van de protestantse Hogenberg. Als protestant moest Hogenberg zich in zijn overwegend katholieke omgeving in Keulen matigen in al te venijnig commentaar en men moet erkennen dat hij zich meer anti-Spaans dan als anti katholiek profileert. Zowel uit de gravure als uit de Duitse onderschriften in rijm verzen blijkt overduidelijk waar de sympathie ligt. Hogenbergs gravures zijn meest links onderaan genummerd; van de vijf edities die Aitsinger verzorgde in 1583, 1585, 1588, 1596 en 1605) zijn alleen "in de laatste drie uitgaven die platen met een Romeinsch cijfer genommerd, in de eerste twee niet" In Aitsingers uitgaven zijn de Duitse onderschriften afgedekt; vermoedelijk omdat hij die niet passend vond bij zijn commentaar in het Latijn aan de ommezijde. Het Streekarchivariaat te Zierikzee bezit een gravure van Bommenee zonder Romeins cijfer, dus uit 1583 of 1585, met zijn Latijnse tekst op de achterzijde. De datering van de afgebeelde strijdtonelen is bij Hogenberg zeer onnauwkeurig: de inneming 65

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1991 | | pagina 67