Ca. 1927. De wagen makerij en hel woonhuis van wagenmaker Kees de Roo. Hij staal zeifin de
deuropening en heeft wat bankjes builen neergezet, waarop bejaarde mannen bet dagelijks nieuws
uitwisselen. Coll.: Jam. J. van de Kasleele.
België en Engeland." [A.G.N.j. Toch ging de mechanisatie voort: er kwam minder
werkgelegenheid, maar de auto was in opmars. En cle oorlogsdreiging nam toe.
De middenstand
Hoe was het hen intussen vergaan? Twee timmerlieden, als tevoren; beide nog
steeds enthousiast om als de kans er was een 'draoitrap' te maken. Maar wilde de
klant in zijn nieuwe woning 'twêê besties in een spinne' in de kamer, dan werd
daar geen vergunning voor verleend.
Timmerman Meerman werd elektricien. Een cursus van de PZEM en hij klom met
'schaatsen' de palen in om de mankementen aan de bovenleiding te verhelpen.
Hij verkocht elektrische artikelen en schafte een elektrische zaagmachine aan. De
smid was ook fietsenhandelaar en wagenmaker Kees de Roo en smid Giljamse
maakten in '1937 voor het eerst samen een 'bandewaegen', die een tweede prijs
op de landbouwtentoonstelling van de Z.L.M. kreeg.
Smid de Vrieze had zich sinds kort enthousiast gevestigd en meende op
Ouwerkerk een goede toekomst tegemoet te gaan. Per vrachtauto werd de turf
voor het stoken van de oven bij de bakker bezorgd, maar dat was de langste tijd
geweest, de elektrische oven was in opkomst. De metselaar kwam in actie bij de
aanleg van de waterleiding.
De schilder had het misschien wat gemakkelijker, want er waren bij de nieuw
bouw wat grotere ruiten in de ramen in plaats van al die kleintjes. Ja, de kleerma
ker was al eerder met zijn werk gestopt, verdreven door de confectie. Hij had een
ander emplooi gevonden in de gemeente-administratie, al had hij de winkel nog
en mochten er dagelijks kinderen mee met klokluiden. De kuiper kuipte nog wel;
87