meteen heeft overgenomen. Veel arbeidersgezinnen konden zich die luxe niet veroorloven. De brommer heeft wel een functie vervuld al wordt dit vervoermid del in de literatuur over de ontwikkelingen op het eiland bijna niet genoemd. Veel oude eilandbewoners herinneren zich in eerste instantie ook alleen de aan schaf van een auto. Toch heeft een groot deel van hen korte of langere tijd brom mer gereden, zo herinneren ze zich desgevraagd. De brommer bleek een eerste stap op weg naar de auto. Het begon met Mosquito's, fietsen met een hulpmotor tje waarvan je het aandrijfwiel tegen de fietsband kon drukken. Daarna kwam de Solex en later de echte brommer. De eigenaar van een schildersbedrijf en zijn vrouw hadden bijvoorbeeld beiden een brommer. 'Wat we eerst met het openbaar vervoer of de fiets deden, ging daarna met de brommer.' Voor hem en ook voor veel anderen gold dat de brommer het tussenstation vorm de voordat een auto kon worden gekocht. De schilder kreeg in 1955 zijn eerste 'lelijke eend'. De veerbootkapitein van de pont bij Zijpe hield dagelijks de aantal len reizigers op de pont en hun vervoermiddel bij in zakboekjes die later helaas verloren zijn gegaan. 'Wie een fiets had ruilde hem na de oorlog in voor een brommertje als hij centen had. Ik weet nog dat we in het seizoen een halve boot met brom mers hadden. Later gingen de mensen voor een auto sparen. Toen zijn de brommers weer gaan minderen.' Het is niet zo dat er een bepaalde korte periode is aan te wijzen, waarin de mees te eilandbewoners overgingen tot de aanschaf van een auto. De redenen om daar toe over te gaan liepen te zeer uiteen. Ook verschilde het tempo waarin de draag kracht van de verschillende sociale lagen van de bevolking steeg. De een kon Kapelaan P. de Haan op Vespa-scooter langs de Grachtweg in Zierikzee (1953)- (Collectie Streekarchivariaat Schouwen-Duiveland en Sint Philipsland) 105

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1992 | | pagina 107