naar de grote stad en niet meer in de gelegenheid is lid van de muziekvereniging te blijven. En juist die oudere jeugd begon het net een beetje te leren. Toch... in het sociale gebeuren kan een eenvoudig korps soms meer betekenen dan een toporkest. En daarom leid ik u met genoegen rond in het wereldje van de hafabra op ons mooie schiereiland. Een stukje geschiedenis Ergens in de prehistorie heeft de mens ontdekt, dat je een aardig geluid kon pro duceren door op een holle boomstam te slaan of op een holle runderhoorn te blazen. Daarmee hadden we natuurlijk nog geen muziekinstrumenten. Men gebruikte ze meer om te communiceren en dan werd aan die instrumenten "geschaafd" om ze te verbeteren. Er is al een lange weg afgelegd als we in Numeri 10 lezen: "De Here sprak tot Mozes: Maak u twee zilveren trompetten; van gedreven werk zult gij deze maken..." Op die lange weg is een belangrijke mijlpaal aan te wijzen, namelijk het moment dat de mens metalen buizen leerde vervaardigen. Hoe beter dat lukte, hoe mooier het geluid, dat men kon voortbrengen en daar hebben we dan onze eerste "kope ren blaasinstrumenten", die voor onze blaasorkesten zo belangrijk zijn. Op zo'n metalen buis kan men meerdere tonen produceren, door de lippenspanning te veranderen. Het zijn de natuurtonen en iedereen die in militaire dienst is geweest, zal die meerdere malen gehoord hebben. "Als je niet o-o-pstaat blijf je maar li-i-ggen, moet je maar we-e-ten wat er van komt". Men had al gauw gemerkt, dat het geluid lager wordt naarmate de buis langer wordt gemaakt. Maar ja, onbeperkt kan dat verlengen niet. De midwinterhoorn in Twente en de didjeridoo in Australië draag je niet gemakkelijk mee. Een hele vooruitgang was het dan ook, toen men op het idee kwam de buizen om te buigen. De trompet, die uit de bazuin is voortgekomen, heeft een heel handzame leng te van zo'n 40 cm, maar vergis u niet: de wer kelijke lengte van die buis is zo'n 170 cm. Dat mag u nog wel eens bedenken, wanneer u in een muziekkorps de bassist voorbij ziet komen. De goede man loopt met zo'n 7 meter koperbuis te sjouwen. De trompettist was een belangrijk man. In de Middeleeuwen had iedere zichzelf respecteren de stad een stadstrompetter. Iedereen kende de betekenis van zijn signalen. De boeren, die buiten de stadsmuren werkten, werden gewaarschuwd dat de stadspoorten gesloten zouden worden. Bij het tweede signaal gingen de poorten definitief voor de nacht dicht. In het leger was de plaats van de trompetter naast de bevelhebber. Hij was er als het ware een verlengstuk van en vertaalde zijn bevelen voor de soldaten in schetterende signalen, die ver weg gehoord werden. Bassist Ben Nelisse zonder pet (zomer 1985). 115

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1992 | | pagina 117