en speelen op stradagen en anders, in de huisbezoekingen voorbij te gaan, zoo lange zij in deze ijdelheden noch voortvaren"." Deze twee vondsten zijn een mager resultaat van het doornemen van de kerke- raads- en classicale acta. Weliswaar zijn de gevallen van censuurtoepassing bij dronkenschappen en ruzies legio, maar in geen enkel geval kan een relatie met de strao worden gelegd. Dit te meer omdat in het aangehaalde citaat uit 1643 sprake is van strao op zondag. Wanneer er één zaak was, die door de Gereformeerde Kerk fel bestreden werd, dan was het wel de zondagsontheili ging. Evenmin ligt het voor de hand om aan te nemen dat degenen, die deelna men aan de strao, geen lidmaten zouden zijn geweest. De inwoners van de dor pen in de Schouwse Westhoek behoorden, in ieder geval vanaf de tweede helft van de 17de eeuw, voor het overgrote deel tot de Gereformeerde Kerk. De rechterlijke archieven De rechterlijke archieven, die niet volledig bewaard zijn gebleven, hebben wij steekproefsgewijze doorgenomen. Ten aanzien van de 17de en 18de eeuwse archivalia van de gerechten van Eikerzee, Haamstede en Renesse was het resul taat negatief. De rechterlijke archieven van Burgh, Ellemeet en Westenschouwen, alsmede van de heerlijkheid Westerenban van den Duine hebben wij niet geraad pleegd omdat daarvan alleen stukken van de vrijwillige rechtspraak bewaard zijn gebleven. In beginsel was alleen de criminele recht-spraak voor dit onderzoek van belang. Ook in dit verband is Serooskerke een witte vlek vanwege het geheel ontbreken van het rechterlijk archief. Alle genoemde Schouwse heerlijkheden waren zogenaamde lage heerlijkheden, dat wil zeggen dat schout en schepenen niet bevoegd waren vonnis te wijzen in ernstige criminele delicten. Voor zulke zaken was de vierschaar van Zierikzee de competente rechtbank. Daarom hebben wij ook de registers van vonnissen in cri minele zaken in hel: rechterlijk archief van Zierikzee geraadpleegd. We beperkten ons hierbij tot de periode voor 1700. Opvallend is ook in deze zogeheten Waarheidsboeken het ontbreken van enige verwijzing naar de strao. Dat is te meer opmerkelijk omdat allerlei andere vergrijpen wel bestraft werden. Zo ver oordeelde het Zierikzeese gerecht op 19 april 1619 zeven mannen uit Haamstede en twee uit Burgh wegens het op vastenavond trekken van de haan en het ste ken van de ton, twee bekende 17de eeuwse volksspelen. Op 10 december 1621 werden wegens ditzelfde feit vijf inwoners van Burgh en veertien van Renesse veroordeeld tot geldboetes, evenals in het vorige geval. Ook hier ging het om vergrijpen gepleegd op vastenavond." De Nadere Reformatie De auteurs over de strao doen hun best ons ervan te overtuigen dat het hier gaat om een voorchristelijke rite. Werd het schoonspoelen van de paardenhoeven en het driemaal rond het kerkhof rijden inderdaad ervaren als een heidense gewoonte, dan zou stellig de Gereformeerde Kerk hiertegen ten strijde zijn ge trokken. A.Th. van Deursen merkt daarover op: "De nieuwe machtshebbers voel den zich verplicht tot zuivering van het christelijk leven, zowel van deze katholie ke bestanddelen als van elementen van het volksgeloof"." In dit verband kunnen wij wijzen op de Nadere Reformatie. Schouwen-Duiveland is de bakermat geweest van deze beweging binnen de Gereformeerde Kerk, 32

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1993 | | pagina 34