allemaal autochtonen meer. In sommige dorpen is er een ringstekerij vanaf het paard of zelfs vanaf de fiets aan toegevoegd. In alle dorpen speelt de versiering met crêpepapieren rozen en takjes groen nog steeds een belangrijke rol. Sinds de laatste tien jaar wordt deze versiering beoordeeld door een jury op het mooiste geheel. Vooral het organisatiecomité van Haamstede en Burgh probeert de strao nog zo traditioneel mogelijk te vieren. Versierde paarden, de authentieke route, de voet wassing in zee, de omgang rond de kerken, het cafébezoek, de "Harmonie", de wedren op de slotlaan, de verkoop van schrooisels vanaf een handkar, het feest in het dorpscafé achteraf en het. voorjaarsgevoel zijn momenteel de belangrijkste elementen van deze strao. De strao van Haamstede en Burgh telt tegenwoordig weer meer dan zeventig rui ters; die van Renesse ruim vijftig ruiters; in de andere dorpen iets minder. Nog steeds is het zo dat cle inwoners van een straovierend dorp, ook niet-deelne mers aan de ruiterstoet, een soort feest-gevoel hebben. Het familiebezoek, juist op deze dag, is er niet meer. Maar men ziet allerlei dorpsgenoten, die normaal zelden of nooit in een café komen, aan het eind van de middag in het dorpscafé. De burgemeester, de wethouders en de dorpsbewoners vieren ongecompliceerd feest. Toeristen zijn in februari en maart nog nauwelijks aanwezig, enkelen staan langs de route verbaasd dit folkloristisch gebeuren gade te slaan. De strao is nog een typisch dorpsfeest en moet dat blijven. De harmonie "Witte van Haamstedeen enkele straorijders aan de Ring van Haamstede in de jaren '60. (collectie Streekarchivariaat Schouwen-Duiveland en Sint PhUipsland. Zierihzee) 39

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1993 | | pagina 41