Helaas werd de orgelkas tijdens de kerkrestauratie gedurende de jaren 50 in een roze pasteltint geschilderd welke gezien de bouwtijd nooit de oorspronkelijke kleur kan zijn geweest; in die tijd waren voornamelijk primaire kleuren gebruike lijk (blauw, rood en ook goud). Ook mist het instrument thans de in 1746 wegge nomen luiken, waarvan de scharnieren nog zichtbaar zijn. Door deze luiken, die bijna altijd waren voorzien van fraaie beschilderingen (zie nu nog Goes, Grote Kerk en Middelburg, Nieuwe Kerk) kon het orgel worden beschermd tegen stof. Zij hadden waarschijnlijk ook een liturgische functie (sluiting gedurende de Lijdenstijd waarbij andere, meer ingetogen afbeeldingen werden getoond dan bij geopende deuren). 2. en 3Barok en Rococo Tot de orgels die uit deze periode stammen behoort het hierboven genoemde in '1770 door de beroemde orgelbouwer Hendrik Hartman Batz gebouwde orgel voor de Sint Lievensmonsterkerk te Zierikzee. Dit was het grootste orgel, dat deze Utrechtse orgelbouwer ooit bouwde. In 1832 ging dit monumentale werk jammerlijk ten onder tijdens de brand, die de kerk blijkbaar zodanig beschadig de, dat men niet tot herstel, maar tot afbraak ervan besloot. Een ander belangwekkend orgel dat uit deze tijd stamt is het fraaie instrument: van de Hervormde kerk te Burgh. Na het bombardement van de kerk in 1944 (daarbij ging het in 1924 alhier geplaatste en uit de Christelijke Gereformeerde Kerk aan de Meelstraat te Zierikzee afkomstige orgel verloren) was hier een nieuw orgel nodig. Hierin voorzag een instrument, dat was gebouwd in 1794 door Albertus van Gruisen en in dat jaar werd geplaatst in de Hervormde Kerk van Ee (Friesland). 47

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1993 | | pagina 49