van bel wrak van cle Zierikzee' bij de monding van het riviertje "Uggerby AIn dat jaar was bel wrak
van de 'Zierikzee' nog niet met zekerheid als zodanig geïdentificeerd. Omdat men in het wrak een
relatief groot aantal flessen portwijn had gevonden, noemde men het hel 'portvinsvrag'.
Dit onderzoek schiep aanvankelijk enige verwarring omdat de kanonnen duidelijk
van Zweedse makelij waren en het jaartal '1780 droegen. Consultatie van
Nederlandse experts nam de onzekerheid weg: zeer veel Nederlandse oorlogs
schepen waren na het uitbreken van de Vierde Engelse Oorlog met Zweedse
kanonnen uitgerust
Al met al kon na onderzoek van de gevonden voorwerpen en na een uitgebreid
literatuuronderzoek met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden vast
gesteld dat de scheepsresten die Marek Cuhra in juni 1986 terugvond, die van
's Lands Schip van Oorlog 'Zierikzee' waren. Een vondst die een bijzonder interes
sant stukje Nederlandse maritieme geschiedenis letterlijk en figuurlijk aan de
oppervlakte bracht en waarnaar het onderzoek nog lang niet is afgesloten.
Noten
Deze bijdrage is een samenvatting van een werkstuk dat werd gemaakt o. I. v. Prof. Dr. J. R. Bruijn en
Drs. V. Enthoven in het kader van een doctoraal werkcollege zeegeschiedenis aan de Rijksuniversiteit
Leiden in het: voorjaar van '1992. Het werkstuk is onder andere te raadplegen in het Streekarchivariaat
Scho u wen-D u i vel a nd en Sint Philipsland te Zierikzee.
1. G. Brandt, Het Leeven en Bedrijf van de heere Miehiel de Ruiter (1687). Geciteerd in: Ph. M.
Bosscher, Oorlogsvaart. In: Maritieme Geschiedenis der Nederlanden 3 (Btissum 1977) 353.
2. J. R. Bruijn, De Admiraliteit van Amsterdam in rustige jaren. Regenten en financiën, schepen en-
zeevarenden (Amsterdam/Haarlem .1970) hoofdstuk 1.
3. Algemeen Rijksarchief Den Haag (ARA), Admiraliteitsarchieven (AA) inv. nr. 2550.
4. Ibidem.
5. Ibidem.
6. Zie voor het "dedommagement der granen": Bruijn, Admiraliteit van Amsterdam, 84.
7. ARA, AA inv. nr. 2552. De schepen hadden de volgende afmetingen (in Amsterdamse voeten van
28,31 cm): 'Zierikzee', lang: 156 voet, wijd (breed): 44 voet en hol (diep): '18,5 voel en bewapend
met 64 stukken kanon. 'Vlissingen' en 'Goes', lang: '146,5 voet, wijd: 41,5 voet: en hol: 17,25 voet
en beide bewapend met 58 stukken kanon.
8. Zie voor de opmerkelijke bouwmethode van Raes: D. I-I. Roberts (ed.) 'J.Slh Century Shipbuilding.
73