van bel wrak van cle Zierikzee' bij de monding van het riviertje "Uggerby AIn dat jaar was bel wrak van de 'Zierikzee' nog niet met zekerheid als zodanig geïdentificeerd. Omdat men in het wrak een relatief groot aantal flessen portwijn had gevonden, noemde men het hel 'portvinsvrag'. Dit onderzoek schiep aanvankelijk enige verwarring omdat de kanonnen duidelijk van Zweedse makelij waren en het jaartal '1780 droegen. Consultatie van Nederlandse experts nam de onzekerheid weg: zeer veel Nederlandse oorlogs schepen waren na het uitbreken van de Vierde Engelse Oorlog met Zweedse kanonnen uitgerust Al met al kon na onderzoek van de gevonden voorwerpen en na een uitgebreid literatuuronderzoek met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden vast gesteld dat de scheepsresten die Marek Cuhra in juni 1986 terugvond, die van 's Lands Schip van Oorlog 'Zierikzee' waren. Een vondst die een bijzonder interes sant stukje Nederlandse maritieme geschiedenis letterlijk en figuurlijk aan de oppervlakte bracht en waarnaar het onderzoek nog lang niet is afgesloten. Noten Deze bijdrage is een samenvatting van een werkstuk dat werd gemaakt o. I. v. Prof. Dr. J. R. Bruijn en Drs. V. Enthoven in het kader van een doctoraal werkcollege zeegeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden in het: voorjaar van '1992. Het werkstuk is onder andere te raadplegen in het Streekarchivariaat Scho u wen-D u i vel a nd en Sint Philipsland te Zierikzee. 1. G. Brandt, Het Leeven en Bedrijf van de heere Miehiel de Ruiter (1687). Geciteerd in: Ph. M. Bosscher, Oorlogsvaart. In: Maritieme Geschiedenis der Nederlanden 3 (Btissum 1977) 353. 2. J. R. Bruijn, De Admiraliteit van Amsterdam in rustige jaren. Regenten en financiën, schepen en- zeevarenden (Amsterdam/Haarlem .1970) hoofdstuk 1. 3. Algemeen Rijksarchief Den Haag (ARA), Admiraliteitsarchieven (AA) inv. nr. 2550. 4. Ibidem. 5. Ibidem. 6. Zie voor het "dedommagement der granen": Bruijn, Admiraliteit van Amsterdam, 84. 7. ARA, AA inv. nr. 2552. De schepen hadden de volgende afmetingen (in Amsterdamse voeten van 28,31 cm): 'Zierikzee', lang: 156 voet, wijd (breed): 44 voet en hol (diep): '18,5 voel en bewapend met 64 stukken kanon. 'Vlissingen' en 'Goes', lang: '146,5 voet, wijd: 41,5 voet: en hol: 17,25 voet en beide bewapend met 58 stukken kanon. 8. Zie voor de opmerkelijke bouwmethode van Raes: D. I-I. Roberts (ed.) 'J.Slh Century Shipbuilding. 73

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1993 | | pagina 75