Met de stoomboot naar Hamburg
De tweede reis zou over land gaan, vanaf Hamburg althans. Tot daar werd
gebruik gemaakt van de stoomboot en wel van de Willem de Eerste, in 1826
gebouwd bij Maudslay in Londen Op 20 maart liet Van der Harten er zich
vanaf de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ met een boot naar toebrengen. "De
stoomboot Willem den Eersten is zeer lang. Van mijn passen goede 62 en in 't
midden breed 13. Is 600 ion. De eerste kajuit is zeer brillont bewerkt en lijkent
naar een paleis kamertje, zijnde lang 24 voet en breed 16 voet. Er bevinden zich 8
kamertjes in. waar in 2 kooijen boven een. Dezelve zijn egter te klein en smal,
kunnende er iemand- boven mijn lengte niet regt uit in leggen. Het pavilloen dat
alleen voor de dames is, is meede zeer fraai en bezit 8 slaapsteden. Daar is een
vrouwelijke bediende voor deeze daar in". De werkelijke afmetingen (lengte 150
voet, wijdte 29 voet, tonnage 595 ton) stemmen aardig met deze opgave over
een
De volgende dag werd voor Vlieland geankerd om uit te klaren, waarna men om
vijf uur zee kon kiezen. Omdat de enige medepassagier in de eerste kajuit, ene
heer Lages uit Bayonne, al spoedig doodziek werd van het slingeren van de boot
en meteen te bed moest was er maar weinig aanspraak. Na eerst nog bijna een
Hannovers schip in de grond geboord te hebben bereikte men op 23 maart
Altona en Hamburg. Voor Altona lagen zeer veel zeeschepen en voor Hamburg
kon men er niet door zien". Bij de snelposterij in Hamburg werd vervolgens een
plaats voor de verdere reis geboekt. "Deeze snelpost heeft het gebrek dat men zijn
koffer niet meede kan neemen, maar wordt deeze met de diligence agter na
gezonden. Men is verplicht in 't dubbeld er een lijst van 't geen in den kojfer is bij
te doen, met het merk van 't linne etc". De nog resterende tijd werd gebruikt voor
een snelle verkenning van de stad. De Jungfernstich, de beide paviljoens aan het
Binnen Alster ("in het een mag men roken, in het ander niet") en de schouwburg.
"De luister of kroon is de schoonste die ik nog gezien heb en wint het ver van die
in de Opera te Parijs".
Stoomboot cle Willem de Bersten waarmee Van der Hanen in 1830 van Amsterdam naar Hamburg is
gevaren (Maritiem museum Prins Hendrik. Rotterdam-).
84