Met de stoomboot naar Hamburg De tweede reis zou over land gaan, vanaf Hamburg althans. Tot daar werd gebruik gemaakt van de stoomboot en wel van de Willem de Eerste, in 1826 gebouwd bij Maudslay in Londen Op 20 maart liet Van der Harten er zich vanaf de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ met een boot naar toebrengen. "De stoomboot Willem den Eersten is zeer lang. Van mijn passen goede 62 en in 't midden breed 13. Is 600 ion. De eerste kajuit is zeer brillont bewerkt en lijkent naar een paleis kamertje, zijnde lang 24 voet en breed 16 voet. Er bevinden zich 8 kamertjes in. waar in 2 kooijen boven een. Dezelve zijn egter te klein en smal, kunnende er iemand- boven mijn lengte niet regt uit in leggen. Het pavilloen dat alleen voor de dames is, is meede zeer fraai en bezit 8 slaapsteden. Daar is een vrouwelijke bediende voor deeze daar in". De werkelijke afmetingen (lengte 150 voet, wijdte 29 voet, tonnage 595 ton) stemmen aardig met deze opgave over een De volgende dag werd voor Vlieland geankerd om uit te klaren, waarna men om vijf uur zee kon kiezen. Omdat de enige medepassagier in de eerste kajuit, ene heer Lages uit Bayonne, al spoedig doodziek werd van het slingeren van de boot en meteen te bed moest was er maar weinig aanspraak. Na eerst nog bijna een Hannovers schip in de grond geboord te hebben bereikte men op 23 maart Altona en Hamburg. Voor Altona lagen zeer veel zeeschepen en voor Hamburg kon men er niet door zien". Bij de snelposterij in Hamburg werd vervolgens een plaats voor de verdere reis geboekt. "Deeze snelpost heeft het gebrek dat men zijn koffer niet meede kan neemen, maar wordt deeze met de diligence agter na gezonden. Men is verplicht in 't dubbeld er een lijst van 't geen in den kojfer is bij te doen, met het merk van 't linne etc". De nog resterende tijd werd gebruikt voor een snelle verkenning van de stad. De Jungfernstich, de beide paviljoens aan het Binnen Alster ("in het een mag men roken, in het ander niet") en de schouwburg. "De luister of kroon is de schoonste die ik nog gezien heb en wint het ver van die in de Opera te Parijs". Stoomboot cle Willem de Bersten waarmee Van der Hanen in 1830 van Amsterdam naar Hamburg is gevaren (Maritiem museum Prins Hendrik. Rotterdam-). 84

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1993 | | pagina 86